FORD FOCUS ST KOMBI DIESEL |
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski |
środa, 06 stycznia 2021 15:33 |
ZJAWISKOWY FOCUS ZE SPORTOWYM ZACIĘCIEM
Jest już od pierwszego spojrzenia niezwykle interesujący. Do tego jak jeździ! W dodatku ST z silnikiem wysokoprężnym! Świat się kończy! FORD FOCUS ST DIESEL daje więcej frajdy z jazdy, niż można by się spodziewać. Wyjątkowo dobrze wyposażony, z pięknym kolorem nadwozia i pojemny. Dość twardo zawieszony, a na 19 calowych kołach z oponami o niskim profilu wygląda niczym AUDI RS6. 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego z dwulitrowego silnika czterocylindrowego daje naprawdę dużo. Co więcej, przy spokojnej jeździe potrafi spalić naprawdę niewiele oleju napędowego. Przy 80- 90 km/h to 3,5 – 4 litra. Przy 100 – 115 km/h to około 4,5 litra. Przy 120 – 130 km/h to około 5,4 litra.
ZOBACZ TAKŻE; HISTORIA MARKI FORD
Od dawien dawna jest wybitnym konkurentem dla wszystkich samochodów w swoim segmencie. FORD FOCUS od zawsze wzbudzał mocniejsze bicie serca, ze względu na swój atrakcyjny wygląd, dużą pojemność wnętrza, dobre wyposażenie i oczywiście przede wszystkim na doskonałe własności jezdne – niedoścignione dla konkurencji.
Co prawda konkurencja powoli lekcje odrobiła – myślę tu o własnościach jezdnych - ale Ford nadal od zawsze obecny jest w sporcie motorowym i nic nie wskazuje na to, iż cokolwiek się zmieni. Słynne zawieszenie wielowahaczowe z tyłu zostało – mam wrażenie jeszcze poprawione - i mamy niemal wyścigowe auto do podróżowania po terenach miejskich i do wielkiej turystyki. Dopracowano także układ kierowniczy. Wydaje się jeszcze bardziej precyzyjny. Wersja ST z motorem wysokoprężnym musi mieć słuszną moc, dlatego 190 KM, które spisuje się doskonale.
Lecz…. Najpierw na niego popatrzmy. Przyciąga wzrok. Mamy samochód zjawiskowy, piękny i atrakcyjny. Subtelne linie nadwozia splatają się z bardziej zdecydowanymi. Z przodu wygląda jak Aston Martin. Mocno opadająca maska, duża szyba przednia i duże przeszklenie boku nadwozia. Dolna linia okien zdecydowanie idzie w górę w drzwiach drugiego rzędu siedzeń. Tył podniesiony i nieco mniejsza szyba, która jednak nie przeszkadza kierowcy w baczeniu na świat z tyłu. Ale po co tam patrzeć skoro auto jest na tyle szybkie, iż inni nie wąchają nawet dymku z ekologicznie wykonanego silnika TDCi. Na podkreślenie zasługują także eleganckie 19 calowe felgi ze stopów lekkich z oponami w rozmiarze 235/35 ZR 19. Jeszcze bardziej podkreślają elegancję pojazdu.
Silnik – 4 cylindrowy, rzędowy 16 zaworowy Pojemność – 1997 cm Moc maksymalna – 190 KM przy 3500 obr/min Max. moment obrotowy – 3500 Nm przy 2000 obr/min Stopień sprężania – 16 ; 1 Skrzynia biegów - automatyczna 8-biegowa Pojemność bagażnika - 608/1653 litrów Dł/szer/wys - 4556/1858/1505 Prześwit – 115 mm Masa własna 1628 kg Ładowność - 422 kg Przyspieszenie – 0-100 km/h - 8,0 sek Prędkość maksymalna - 220 km/h Spalanie średnie 4,1 – 4,5 litra oleju napędowego
Wsiadamy i przyglądamy się wnętrzu. Już na pierwszy rzut oka i przy pierwszym dotyku widać, iż materiały nie należą do przeciętnych. Miękkie, miłe w dotyku, doskonale spasowane – klasa premium. Niejedno auto marek uważanych za najbardziej prestiżowe, by się nie powstydziło. Nieduża kierownica ale gruba doskonale leży w dłoniach. Ma pełne sterowanie radiem, tempomatem i komputerem pokładowym.
Za nią są łopatki do zmiany biegów. Na desce rozdzielczej zestaw elektronicznych wskaźników. Są doskonale czytelne. Na środku deski rozdzielczej duży ekran do nawigacji wyświetleń wskazań komputera i radia. Krótka dźwignia lewarka zmiany biegów. Manualna zmiana ma krótki skok dźwigni i dużą precyzję działania.
Przed pasażerem duży schowek. Fotele przednie wygodne i dobrze trzymające na boki. Są przyjemnie twarde. Kierowca i pasażer mają dużo miejsca. Podobnie pasażerowie na tylnej kanapie. Miejsca na nogi jest niemal tyle co w SKODZIE OCTAVIA lub innym pojemnym aucie. Bagażnik jest także całkiem dużych rozmiarów i dobrze ustawny.
Przyjemność z jazdy niepodważalna. Auto jest ciche i nic w nim nie skrzypi. Doskonałe prowadzenie, niczym w aucie wyczynowym. Na zakrętach ten samochód potrafi więcej niż większość kierowców. Trzyma się jak przyklejony. Na prostej właściwie prowadzi się sam – po prostu lekko.
Najnowszy FORD FOCUS ST DIESEL okazał się pojazdem wzbudzającym silne emocje i przyspieszającym bicie serca. Doskonale wyposażony wyśmienicie wygląda, doskonale jeździ i ma atrakcyjne wnętrze – bardzo przestronne. Czyli nadaje się do wielkiej turystyki. To specjalista pokonywania setek kilometrów autostrad. Tak więc ruszajmy hen przed siebie.
Tekst; Robert i Mirosław Wdzięczkowscy Zdjęcia; Adam Janczur
|