Polska premiera Jaguara XJ Drukuj
wtorek, 19 stycznia 2010 21:18

 

Polska premiera nowego Jaguara XJ

 

 

 

Zachwycający i olśniewający. Piękny i elegancki, takie zachwyty dało się słyszeć na premierze najnowszego modelu Jaguara XJ.

To nie lifting starego modelu znanego w różnych wersjach od ponad 40 lat. To całkiem nowa konstrukcja, przy projektowaniu, której udział brał znany projektant z Polski.

 

 

 

Auto przypomina wyglądem model XF. Szczególnie z przodu. Z tyłu raczej Bentleya, lub Lancię Thesis, ale jest znacznie ładniejszy Linia nadwozia, raczej przypomina nieco czterodrzwiowe coupe niż limuzynę. Nadwozie w całości aluminiowe, dlatego XJ będzie dużo lżejsze od konkurencji. To pozytywnie wpłynie na przyspieszenie i zużycie paliwa.

 

Za to wnętrze rzeczywiście olśniewające, mało plastików a bardzo dużo elementów pokrytych szlachetną skórą i drewnem. Bardzo wygodne przednie fotele i sportowa pozycja za kierownicą.

 XJ będzie miał 6-cylindrowego diesla już znanego z XF i jako flagowe motory 5-litrowe V8 o mocy 380, a z mechanicznym kompresorem aż 510 KM i przyspieszeniu poniżej 5 sekund do setki. Dzięki kompresorowi możemy się założyć, iż elastyczność dużego silnika będzie niemal równa silnikowi elektrycznemu.

 

 

Na prezentacji obecny był znany polski projektant od wielu lat pracujący dla Jaguara, pan Tadeusz Jelec. Zapytaliśmy jaka była geneza powstania tego samochodu?

  • Wizję auta stworzył Ian Callum, dyrektor projektowy Jaguara od 1999r. Fascynacja modelem XJ poszła tak daleko, że postanowiono stworzyć coś, co by odpowiadało charakterowi tego auta, by wybiegał w przyszłość. Nowy język formy Jaguara. By nie było powielania tradycji. By stanowiło treść. Od XK, poprzez XF, w którym projekcie mocno uczestniczyłem”.

  • W jakich projektach jeszcze Pan brał udział?

Robiłem S-Type z 2004r. To bardzo moje dziecko. Zawsze od wewnątrz fascynowało mnie angielskie podejście do projektowania. Anglicy nie pokazują swoich emocji. One są w środku. Nie krzyczą. Nie są wyzywające. Dla mnie to traktowanie formy w sposób inteligentny”.

  • Co w XJ Pan zaprojektował?

Zaprojektowałem koncept wnętrza. Księgowi pozwolili trochę poszaleć. To zaleta właściciela marki indyjskiej firmy Tata, która daję nam dużą autonomię”


Zaprezentowany samochód to Jaguar XJ w standardowym rozstawie osi w kolorze Ultimate Black i wnętrzem w kolorystyce Oyster/Ivory Soft grain skóra perforowana, podsufitka Ivory. Samochód z silnikiem 3.0 Diesel o mocy 275 KM i o momencie obrotowym 600 Nm, na 20 calowych felgach Kasuga, był wyposażony w system nagłośnienia Bowers & Wilkins 1200 W.

 

 

Tekst: Mirosław Wdzięczkowski i Maciej Szanter

 

Zdjęcia: Monika Dąbrowska, www.fotomaniaczki.pl

 

 

Poprawiony: piątek, 05 lutego 2010 21:18