Home Podróże sentymentalne U MERCEDESA W DOMU
U MERCEDESA W DOMU PDF Drukuj Email
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski   
środa, 29 czerwca 2011 21:49

 

 

125 lat historii pod jednym dachem

 

Budynek w którym na obszarze 16 500 metrów kwadratowych zgromadzono 160 pojazdów i 1500 eksponatów, nie przypomina smętnych sal, po których cicho snuje się ochrona. Gdy nowoczesną przeszkloną, windą wjedziemy na ósme piętro, wkładamy na uszy słuchawki, wybieramy język w jakim chcemy słuchać opowiadań przewodnika i … rozpoczynamy podróż przez sto dwadzieścia pięć lat historii.

 

 

 

Początkiem wycieczki jest ekspozycja „Pionierzy” obejmującą okres 1886 – 1900. Oglądając samochody wyglądające jak bryczki konne do których zapomniano zaprząc konie, w słuchawkach słyszymy informację o niezależnych pracach Karla Benza w Mannheim i Gotlieba Daimlera w Cannstattt koło Stuttgatu nad zbudowaniem silnika spalinowego, mogącego napędzać pojazd. Efektem tych prac było stworzenie w roku 1986 przez Benza trzykołowego samo jeżdżącego modelu (samochodu?), a przez Daimlera czterokołowego –poruszającego się bez koni- powozu (samochodu?).

 

 

Kolejnym etapem przez dzieje Europy i motoryzacji jest umieszczona piętro niżej ekspozycja nazwana „Narodziny Marki”. Przechodząc wśród zgromadzonych tam samochodów z lat 1900 – 1914, w słuchawkach usłyszymy informację o pięknej córce konsula Austro Węgier pana Jelinka, której imię Mercedes noszą od ponad stu lat samochody z trójramienną gwiazdą i jego ogromnym wpływie na motoryzację. Wizytówką ekspozycji jest najstarszy Mercedes – Simplex.

 

 

Okres międzywojenny, czyli czas samochodowego baroku, to oprócz fantastycznych linii karoserii i doskonale skomponowanych elementów wyposażenia, również czas rozwinięcia myśli technicznej. Dlatego też kolejną ekspozycję na której zgrupowano samochody z lat 1914 – 1945, nazwano „łamanie stereotypów”. W słuchawkach, głos przewodnika informował o rozwoju silników spalinowych i stworzeniu mocnych jednostek z kompresorem, oraz zastosowanie po raz pierwszy w samochodzie osobowym silnika wysokoprężnego (Mercedes 260D, rok 1936).

 

 

 

O ogromie zniszczeń i wykorzystaniu samochodów podczas działań wojennych wspominano wprawdzie w słuchanych informacjach, ale bardziej interesujący jest kolejny etap podróży przez muzeum, stąd też szybko udaliśmy się piętro niżej. Kolejnym etapem w historii firmy, prezentowanym na wystawie, jest zaś okres obejmujący lata 1945-1960. Został nazwany „wspaniałe lata”, a jak przekonuje ekspozycja i informacje słyszane w słuchawkach jest w tym dużo racji. To w tym czasie powstał jeden z najsłynniejszych modeli firmy – Mercedes Sl z drzwiami otwieranymi ku górze, oraz – w zniszczonej wojną Europie- odbudowano mit samochodu luksusowego. Jednak druga połowa XX wieku to nie tylko budowa nowych karoserii i ewolucja stylu samochodu luksusowego. To także potężne inwestycje w nowe techniki, bezpieczeństwo i zmiana postrzegania samochodu, jako jedynie środka transportu. Temu zagadnieniu poświecono kolejne piętro wystawy.

 

 

Kiedy więc wyjdziemy z obszaru zajmowanego przez wspaniałe, budzące do dziś ogromne pożądanie kolekcjonerów modele SL, trafimy na kategorie „pionierzy/przodownicy”. Ekspozycja dotyczy w całości osiągnięć technicznych Mercedesa. Możemy tam zobaczyć wprawdzie pierwszy model w którym stosowano ABS, ale bardziej niezwykłe jest specjalne laboratorium wykonane w formie dwóch samochodów połączonych kablami. W latach 60-tych tak przeprowadzano właśnie próby drogowe, a jadący z tyłu model był wyposażony w zestawy maszyn liczących i rejestrujących dane.

 

Im dalej jedziemy z Mercedesem, tym bliżej jesteśmy współczesności. Kolejny etap to ekspozycja samochodów od lat 1982 do dnia dzisiejszego, czyli samochody które można zobaczyć na ulicy. Dodatkową atrakcją na tym poziomie są projekty i wizje motoryzacji, nakreślane przez stylistów i inżynierów niemieckiej firmy.

Zanim opuścimy historyczne modele, wśród dźwięku pracy silników, możemy popatrzeć na nieodłączną cechę Mercedesa – wyścigi. Ciężarówki wyścigowe, pojazdy Formuły I, wersje DTM, modele rajdowe są jednak w cieniu klasyków sportów samochodowych „Srebrnych Strzał”. Słuchając przewodnika możemy się dowiedzieć, że przypisane barwy narodowe do startujących w wyścigach modeli (biały - Niemcy, czerwony – Włosi, zielony – Anglia, niebieski – Francja) straciły swe znaczenie w roku 1934. Wtedy to nakazy regulaminowe sprawiły, że najistotniejszą sprawą stało się obniżenie masy, więc … usunięto z samochodu biały lakier.

 

 

Tak więc poruszając się „spiralą historii” od ósmego piętra (symbolizującego wiek XIX), aż do parteru (symbolizującego współczesność), Mercedes zabiera nas w podróż obrazującą historię firmy, Niemiec, Europy.

 

 

Będąc w Badeni Wintembergii warto więc poświęcić nieco czasu na zwiedzenie gmachu muzeum. Wprawdzie historia samochodów nie interesuje całej rodziny, ale forma przekazu i dobór eksponatów w muzeum sprawiały, że mijani w salach dorośli i dzieci, oraz kobiety i mężczyźni z zainteresowaniem patrzyli na samochody i słuchali o zachodzących -w czasie ich produkcji- zmianach na świecie. Tak więc jest to nie tylko historia Mercedesa, ale historia całej Europy…

 

 

Bogusław Korzeniowski

Mercedes – Benz Museum, Mercedesstraβe 100, 70-372 Stuttgart

Czynne wt-niedz 9-18 (pon. nieczynne)

Cena wejścia 8 Euro dorosły, 4 Euro dziecko (od 16,30 połowa ceny)

Adres Internet www.mercedes-benz-classic.com/museum

 

 
Designed by vonfio.de