Szkoła Auto Drukuj
niedziela, 17 stycznia 2010 23:17

 

Szkoła Auto - wszystko dla bezpieczeństwa

 

 

Po testach Superb'a i Octavii w Słowenii na torze testowym jeszcze ciekawiej jawiły się jazdy zimą na śniegu nowym Yeti, (autem luksusowej marki magazynu "Gentleman"). Ośrodek szkoleniowy w Linthe pod Berlinem jest najnowocześniejszy w Europie. Ma ogrom miejsca do poprawy umiejętności.

 



Linthe to mała, senna i zaśnieżona miejscowość niedaleko, na południowy zachód od Poczdamu i Berlina. Jest tuż przy autostradzie wschód-zachód. Zamieszkaliśmy w uroczym Linther Hof, pensjonacie rodzinnym prowadzonym od 1937r. Jest godny zapamiętania, gdyż ma dobrą kuchnię.

 

Szkoła Auto Skoda, przez sześć lat miała na swych kursach poprawiających bezpieczeństwo jazdy aż 9 tysięcy uczniów. W tym czasie szkolenia odbywały się w różnych miejscach w Polsce i za granicą. Instruktorzy największy nacisk kładą na poprawienie nawyków kierowców. Często w trudnych momentach na drodze, przy poślizgu panikujemy. Nie wiemy co zrobić, bądź nasze reakcje są absolutnie błędne.



Polacy ze Szkoły Auto są jedynymi obcokrajowcami którzy maja uprawnienia do prowadzenia szkoleń na równi z niemieckimi instruktorami.

Ośrodek w Linthe jest tym bardziej ciekawy, iż posiada 14 różnych torów do nauki, także terenowych do szkolenia motocyklistów, samochodów osobowych i ciężarowych oraz autobusów. Bezkolizyjnie można pracować z 14 różnymi grupami kursantów. Ośrodek powstał na miejscu starej żwirowni. Jest jeszcze miejsce, by go w przyszłości powiększyć.

Ciekawostką, o której usłyszeliśmy jest to, że auto ciężarowe na suchym asfalcie ma taką samą drogę hamowania jak osobowe (ale dużo większe opóźnienie ma układ hamulcowy). Tu duża masa pomaga w hamowaniu. Gdy będzie ślisko, jest całkiem inaczej. Samochód ciężarowy, bądź autobus będzie bezwładną, sunącą po jezdni masą przy nagłym hamowaniu.



Nauka prawidłowych reakcji przebiegała w Skodach Yeti ze stałym napędem na cztery koła typu Haldex 4. To najnowsza wersja systemu, który stale i płynnie przenosi moment obrotowy na te koła, którym jest to akurat bardziej potrzebne. Yeti posiada także najnowszy ABS i system kontroli trakcji

Na testach na płycie poślizgowej jednak okazuje się, że nawet najlepsze systemy napędu i bezpieczeństwa nie pomogą, gdy nie mamy umiejętności jak wyprowadzić auto. A te umiejętności mogą uratować życie. Szybka kontra, wysprzęglenie i hamowanie, to najskuteczniejsza metoda na nagły poślizg. Resztę załatwią systemom bezpieczeństwa ESP i ABS.

Czyli całkiem inaczej, niźli uczono nas na różnego rodzaju kursach, pojeżdżawkach czy w sporcie.

Czasy i wyposażenie samochodów się zmieniają - to sposoby prowadzenia muszą też się muszą zmienić




Szkoła Auto Skoda znana jest szerszej publiczności z relacji w TVN Turbo. Podnosi więc umiejętności kierowców teoretycznie i praktycznie. My także będziemy więcej pisać o bezpieczeństwie jazdy. Ważne jest aby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego polepszali swe umiejętności, w trosce o swoje i innych użytkowników drogi bezpieczeństwo.

 

 

 

Tekst: Mirosław Wdzięczkowski i Maciej Szanter

 

Zdjęcia: Maciej Szanter

 

 

 

Poprawiony: sobota, 06 lutego 2010 21:23