Coraz więcej przestrzeni. Drukuj
niedziela, 15 listopada 2009 22:57

 

Coraz więcej przestrzeni.

 

Projektanci tworzą wciąż bardziej ergonomiczne, wielozadaniowe pojazdy. Były już sportowe kombi, eleganckie limuzyny terenowe. Teraz mamy sportowe vany, w dodatku z silnikami Diesla. To niesamowite, że wyposażenie godne jest klas najwyższych.

 

 

 

 

 

Niemal każda firma Europejska i Japońska rości sobie prawo by jej produkty były licznie reprezentowane w klasie powiedzmy aut ponad wymiarowych, lecz nie za dużych, których nie można nazwać pełno wymiarowymi vanami.

Ludzie będą mieli coraz więcej czasu, który będą chcieli spożytkować na swe rozliczne przyjemności, bądź zakupy, często pokaźne zakupy, na cały tydzień. Powiększone średniaki mają być samochodami dla każdego. Auta, w których mimo niedużych rozmiarów możemy zmieścić rodzinę, zakupy, psa i kota, a potem pomknąć na działkę, bądź urlop. Mało tego, są coraz lepiej wyposażone z coraz mocniejszymi silnikami zarówno benzynowymi jak i wysokoprężnymi.

 

Mistrzowie funkcjonalności.

 

Wszystko dla człowieka, aby czuł się najlepiej, jak w salonie, by jadąc w długą podróż można było robić niemal piknik, lub czytać, grać w karty, bądź spożywać napoje. To oczywiście dla pasażerów, by nie musieli nudzić się patrząc wiele godzin na drogę. Służą temu liczne półki, schowki i szuflady na wiele podręcznych przedmiotów. Kierowca swe stanowisko pracy ma dopracowane niemal do perfekcji. Wspomaganie układu kierowniczego to standard. Do wyboru automatyczne lub manualne skrzynie biegów i bardzo szeroka gama coraz mocniejszych silników.

Co daje nam właściwie koncepcja minivanów?

Małe, a jednak duże. Na nieco więcej niż czterech metrach długości mamy przestrzeń porównywalną z wieloma „dorosłymi” autami. Przede wszystkim dużo więcej miejsca w środku niźli w klasycznie skonstruowanych samochodach. Mamy większą przestrzeń nie tylko nad głową lecz też z tyłu na wysokości kolan. Dzięki znacznej wysokości karoserii łatwiej jest nam wsiadać i wysiadać. W tym momencie małe Vany mają przewagę nawet nad dużymi Vanami, do których osoby niższe muszą wspinać się nieco by wsiąść. Sam od kilku lat jeżdżę pełnowymiarowym Vanem i byłem świadkiem różnych zabawnych sytuacji przy wsiadaniu i wysiadaniu. Mniejszym autem łatwiej też zaparkować. W aucie często używanym w mieście ma to ogromne znaczenie. Gdy dodamy do tego wielofunkcyjność wnętrza- przesuwane i składane fotele, możliwość uzyskania powierzchni bagażowej ponad 1500 litrów, ułatwiony montaż fotelików dziecięcych, czy wspomniane półki i schowki, okazuje się, iż samochody te są większe niż na to wyglądają.

Bezpieczeństwo poza strefami zgniotu karoserii i wielopunktowymi pasami bezpieczeństwa zapewnia też nawet do sześciu poduszek powietrznych, w tym boczne kurtyny powietrzne. Najbardziej intrygującą rzeczą w niektórych z aut są przeszklone dachy, dzięki którym swobodnie można oglądać widoki niemal we wszystkich kierunkach.

Stylistyka nadwozi jednych samochodów jest ekstrawagancka, innych bardziej klasyczna, niektórych wręcz nudna.

Są i wady takiej konstrukcji, bo nic nie jest idealne. W codziennej eksploatacji przeszkadzają duże i szerokie słupki nadwozia, które zakrywają sporą powierzchnię pola widzenia. Wszystko by zapewnić jak największe bezpieczeństwo. To szczególnie denerwuje podczas manewrowania lub przy jeździe po serpentynach górskich dróg. Skręcając trzeba zachować najwyższą ostrożność, w martwym polu można łatwo przeoczyć np. pieszego na pasach.

 

Wspaniała jazda.

Te samochody właściwie nie mają słabych stron. Konstruktorom udało się połączyć wszystkie istotne właściwości; wielofunkcyjność, dobre prowadzenie i komfort w odpowiednio wyważoną całość. W ciągu kilkunastu ostatnich lat dzięki doświadczeniom ze sportów samochodowych oraz elektronice nastąpił ogromny postęp w zawieszeniach nowoczesnych aut. Dzięki temu na drodze krętej lub wyboistej, bądź śliskiej prowadzą się w sposób nieosiągalny dla niegdysiejszych samochodów. Umiejętne zestrojenie układu jezdnego to nie lada sztuka. Zawieszenie ma zapewnić komfort jazdy, bezpieczne prowadzenie i pewną sztywność by przód nie nurkował zbytnio przy hamowaniu, a tył przy przyśpieszaniu co jest nieprzyjemne. W tym właśnie może pomóc elektronika. Nieco większe i cięższe samochody wymagają skuteczniejszych układów hamulcowych. Tu również konstruktorzy stają na wysokości zadania. Długość drogi hamowania zbliżona jest do ich osobowych odpowiedników.

 

 

Podsumowanie.

Najbardziej ekstrawagancko wyglądające nadwozie mają Renault Scenic i przedłużony Grand Scenic z możliwością wstawienia dwóch dodatkowych foteli. Wyposażenie wyjątkowo bogate. Z drugiej strony VW Touran ma linię nadwozia wyjątkowo spokojną, typowo dla konstruktorów z Niemiec. Wszystkie modele standardowo są wyposażone w 6-biegową manualną skrzynię biegów. Peugeot wprowadził właściwie „oszukane” minivany dając w modelu 307SW (będącym właściwie kombi) możliwość zamontowania dwóch dodatkowych foteli. Najciekawszą rzeczą podobnie jak w Renault Grand Scenic jest przeszklony dach. W letnie dni musimy mieć tylko bardzo wydajną klimatyzację. Opel w ofercie swej ma aż trzy modele, mały Agila, średni Meriva i większy Zafira. Można rzec, że są to Vany od a do z. Najciekawszy stylistycznie i pod względem wyposażenia jest ten średni. Toyota ma dwa modele w ofercie. Corolla Verso i większy Avensis Verso. Jakość wykonania doskonała, niezawodność u tej marki wręcz legendarna. Seat modelem Altea tworzy nowy styl i nową jakość. To mały Van o charakterystyce sportowej z doskonałym wyposażeniem i wykończeniem. Szeroka gama mocnych silników Diesla z 6-biegowymi skrzyniami czyni te auta wyjątkowo szybkimi. Stylistyka nadwozia czyni auto niezwykle interesującym i przyciągającym wzrok. Mercedes od wielu lat konkuruje klasą A, z doskonałym wyposażeniem. Citroen Xsara Picasso emanuje przyszłościową linią nadwozia, szybkimi silnikami i bogatym wyposażeniem.

Małe Vany, nie tak drogie przy kupnie jak i w eksploatacji jak te duże, mając dużą przestrzeń wewnątrz nadwozia i mniejsze wymiary zewnętrzne mogą skutecznie rywalizować pod względem ekonomiki i osiągów. Do takich samochodów należy przyszłość. Badania marketingowe producentów wskazują, że należy konkurować w tym segmencie. Dlatego oczekujmy cierpliwie na kolejne ciekawe premiery.

 

Mirosław Wdzięczkowski.

 

Poprawiony: sobota, 21 listopada 2009 15:51