Home PREMIERY Nowy Saab 9-5
Nowy Saab 9-5 PDF Drukuj Email
czwartek, 10 grudnia 2009 13:21

 


Informacja prasowa

 

Nowości techniczne


Nowy Saab 9-5 Sedan:

Najnowocześniejsza technologia ze Skandynawii

 

  • Najbardziej zaawansowany technicznie Saab w historii

  • Zaprojektowany, zbudowany i w zasadniczej mierze opracowany w Szwecji

  • Wyposażony tak, aby mógł bezpośrednio konkurować z wiodącymi w klasie Premium konkurentami

     

     

 

Nowy model 9-5 to najbardziej zaawansowany technicznie Saab w historii, wykorzystujący szereg nowinek i udoskonaleń technologicznych zbliżających do siebie samochód i kierowcę, a przy tym dający większą przyjemność z jazdy wszystkim podróżującym.

 

Określany przez firmę Saab jako najgroźniejszy rywal w segmencie Premium, nowy model 9-5 był opracowywany przede wszystkim w Szwecji, gdzie prowadzono prace konstrukcyjne i gdzie będzie produkowany w rodzimej fabryce Saaba w Trollhättan.

 

W kategoriach funkcjonalności i jakości jazdy nowy sedan 9-5 skonfigurowano tak, by mógł on rzucić wyzwanie standardom klasy Premium. Stanowić będzie świeżą i wyróżniającą się alternatywę wobec oferty uznanych liderów rynku.

 

Wykorzystano najnowocześniejsze technologie, aby zagwarantować kupującym te funkcje, których pragną najbardziej. Funkcje inteligentne to m.in. stylizowany na lotniczy, wirtualny wyświetlacz (Pilot HUD), zaawansowany układ wspomagania parkowania Advance Park Assist (APA), muzyka z wbudowanego twardego dysku, sterowanie klimatyzacją w strefie tylnych siedzeń i możliwość elastycznego wykorzystania przestrzeni bagażowej.

 

Jest to najbardziej wyrafinowany i technicznie zaawansowany samochód, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy,” mówi Mats Fägerhag, szef Działu rozwoju technologicznego w firmie Saab. „Spełnia on potrzeby nowoczesnej motoryzacji i łączy w sobie wszystkie funkcje i cechy, których klienci oczekują od tej klasy samochodu.”

 

Na drodze

Zastosowane w podwoziu systemy i technologie koncentrują się na zapewnieniu sportowych wrażeń płynących z jazdy. Dla przykładu, mechaniczne zawieszenie dopasowano do różnych charakterystyk pracy silników i układów napędowych. Można je zastąpić opcjonalnym, adaptacyjnym układem podwozia Saab DriveSense, wykorzystującym między innymi funkcję kontroli tłumienia drgań w czasie rzeczywistym.

 

Kolumna HiPerStrut i zawieszenie H-arm

W samochodzie zamontowano trzy rodzaje zawieszenia. Wersje z silnikiem benzynowym 1.6 i wysokoprężnym 2.0 posiadają przednie kolumny McPherson i czterowahaczowe zawieszenie tylne, zaś w wahaczowe zawieszenie tylne typu H-arm wyposażono wersję z benzynowym, dwulitrowym silnikiem turbo, wprowadzając również jako opcję zawieszenie Saab XWD. Wersje Aero z silnikiem 2.8V6 turbo wyposażono w resorującą kolumnę wysokiej wydajności HiPerStrut (High Performance Strut) przedniego zawieszenia i wahaczowe zawieszenie tylne typu H-arm.

 

Zaawansowana kolumna HiPerStrut gwarantuje uzyskanie właściwości jezdnych zbliżonych do uzyskiwanych przy zastosowaniu podwójnych wahaczy rozwidlonych, jednak bez negatywnego wpływu na masę pojazdu. Kąt nachylenia i długość sworznia zwrotnicy zredukowano, zwiększono zaś kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy. Wynik: lepsza sterowność i poczucie lepszego "osadzenia", jak również lepsza charakterystyka jazdy i hamowania.

 

Zastosowany z tyłu wyrafinowany układ typu H-arm z izolowanymi ramami pomocniczymi zwiększa komfort jazdy, ogranicza drgania w kabinie i powoduje, że pojazd lepiej trzyma się nawierzchni. Zarówno w przypadku tylnego układu typu H-arm, jak i układu czterowahaczowego, do mocowania amortyzatorów do konstrukcji pojazdu wykorzystano tuleje wpuszczane. Skutecznie rozpraszają one drgania płynące z nawierzchni, podnosząc komfort jazdy i odizolowanie hałasu.

 

Układ Saab DriveSense

Nowy model 9-5 to pierwszy Saab oferujący możliwość kontroli tłumienia drgań w czasie rzeczywistym dzięki układowi Saab DriveSense, obejmującym szereg usprawnień pozwalających pojazdowi na dostosowanie się do sposobu, w jaki jest on prowadzony. Obok domyślnego trybu "inteligentnego" wybrać można tryby "sportowy" i "komfortowy", wykorzystując w tym celu pokrętło znajdujące się tuż obok dźwigni zmiany biegów.

 

Tryb "inteligentny" dostosowuje charakterystykę jazdy do sposobu prowadzenia pojazdu w czasie rzeczywistym. Nieprzerwanie reguluje stopień sztywności elektronicznie sterowanych amortyzatorów, działanie elektronicznej przepustnicy i stopień wspomagania kierownicy. Dla przykładu, kiedy pojazd prowadzony jest sportowo, amortyzatory zostają automatycznie usztywnione, co pozwala na uzyskanie większej kontroli nad pojazdem i lepszej przyczepności; skok pedału przepustnicy gaźnika zostaje skrócony, co pozwala na szybszą reakcję, zaś stopień wspomagania kierownicy zostaje zredukowany celem zapewnienia bardziej bezpośrednich wrażeń. Przy mniejszych prędkościach amortyzatory są bardziej miękkie, co poprawia komfort jazdy, działanie pedału przepustnicy staje się mniej agresywne, a wspomaganie kierownicy jest większe.

 

W trybie "sportowym" wprowadzono większe utwardzenie amortyzatorów, co pozwala na jeszcze lepszą kontrolę nad pojazdem. Oprócz wyostrzenia reakcji pedału przepustnicy i zredukowania wspomagania kierownicy, tryb "sportowy" wydłuża również przełożenia automatycznej skrzyni biegów i przekazuje na tylne koła większy moment obrotowy, jeśli pojazd wyposażono w układ Saab XWD.

 

W przeciwieństwie do niego tryb "komfortowy" optymalizuje właściwości jezdne, pozwalając na łagodniejszą regulację sztywności amortyzatorów i pracy pedału przepustnicy. Zapewnia lepszą przyczepność na nierównych nawierzchniach i stanowi najlepsze rozwiązanie prowadzące do optymalnego zużycia paliwa.

 

Układ Saab DriveSense oferowany jest jako opcja ze wszystkimi wersjami silnikowymi i wyposażenia, za wyjątkiem wysokoprężnego silnika turbo i silnika benzynowego 1.6.

 

Saab XWD z dyferencjałem eLSD

Wiodący w branży napęd na cztery koła marki Saab dostępny jest opcjonalnie w wersjach z dwulitrowymi silnikami turbo i jako standard z silnikiem 2.8 V6 Turbo. Oferuje on lepsze właściwości jezdne i lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych. Ten dostępny na zamówienie, aktywny układ – zintegrowany i zoptymalizowany przez konstruktorów Saaba – wykorzystuje wielotarczowe sprzęgła Haldex pozwalające na wszelkie warianty rozłożenia momentu obrotowego między osią przednią, a tylną. Precyzyjne oprogramowanie pozwala na dołączenie tylnego napędu celem zrównoważenia nad- i podsterowności.

 

Opcjonalny, elektronicznie sterowany tylny dyferencjał (eLSD) przenosi do 50% momentu obrotowego między kołami tylnymi, zależnie od tego, które ma większą przyczepność. Na ostrych zakrętach i przy manewrach wykonywanych z dużą prędkością, jak np. zmiana pasa ruchu, szybkie przeniesienie większego lub mniejszego momentu obrotowego pozwala na to, aby tylne koła podążały bliższym śladem kół przednich.

 

Sportowe podwozie

Standardowe w układzie Saab XWD i opcjonalne przy napędzie na przednie koła, sportowe podwozie zapewnia lepsze prowadzenie i kontrolę nad pojazdem. Cechuje je o 10 mm mniejsza wysokość, sztywniejszy stabilizator poprzeczny, sprężyny i amortyzatory, a także lepsza kontrola jazdy dzięki zastosowaniu górnych kolumn o zredukowanej podatności poprzecznej.

 

Adaptacyjny tempomat

Inteligentna funkcja pozwalająca kierowcy nie tylko wybrać stałą prędkość jazdy, ale i automatycznie zmieniająca wybraną prędkość celem zachowania stałej, bezpiecznej odległości od samochodu jadącego przed nami. Inteligentny system zastosowany w modelu 9-5 pozwala kierowcy na wybranie trzech odległości od jadącego przed nim samochodu.

 

Radarowy czujnik umieszczony w osłonie chłodnicy emituje wiązkę mierzącą odległość od pojazdu jadącego z przodu; jeśli spadnie ona poniżej ustalonej odległości, otwarcie przepustnicy zostanie odpowiednio dostosowane, a w razie potrzeby uruchomione zostaną hamulce. W razie konieczności gwałtownego hamowania uruchomiony zostaje sygnał ostrzegawczy informujący kierowcę o konieczności podjęcia działania. Po przywróceniu odpowiedniej odległości samochód przyspiesza do wcześniej ustalonej prędkości. Dostępna jest również konwencjonalna, "pasywna" funkcja kontroli prędkości.



Zmienny system wspomagania układu kierowniczego VES

Podczas wykonywania manewrów, parkowania lub jazdy z niewielką prędkością system VES zwiększa poziom wspomagania układu kierowniczego i ogranicza wysiłek związany z kierowaniem pojazdem. Przy większych prędkościach hydrauliczne wspomaganie jest automatycznie redukowane, co pozwala kierowcy na uzyskanie bardziej "bezpośredniej" kontroli nad pojazdem.

 

System VES wykorzystuje napęd elektromagnetyczny zębatki kierowniczej ze zwojnicą do zwiększania lub obniżania poziomu wspomagania hydraulicznego. VES dostosowuje się również do prędkości, z jaką obraca się kierownica, zapewniając tym większe wspomaganie, im szybciej kierownica się obraca. System montowany jest standardowo z układem Saab XWD i Saab DriveSense.



Za kierownicą

Widok z wygodnego siedzenia kierowcy nowego sedana 9-5 można dostosować dzięki opcjonalnym funkcjom obejmującym stylizowany na lotniczy wyświetlacz, adaptacyjne przednie światła i funkcję rozpoznawania znaków drogowych. Jest to odzwierciedleniem zaangażowania firmy Saab w zapewnienie odpowiednich parametrów jazdy dzięki zwiększeniu bezpieczeństwa jazdy.

 

Wirtualny wyświetlacz (Pilot HUD)

Wyświetlanie na przedniej szybie podstawowych danych przy pomocy wyświetlacza HUD, takich jak prędkość pojazdu, komunikaty ostrzegawcze, wskaźniki skrętu i wskazania nawigacyjne, to rzeczywista korzyść dla bezpieczeństwa jazdy, ponieważ kierowca nie jest zmuszony odrywać wzroku od drogi. Inspirowane podobną technologią stosowaną w myśliwcach wojskowych, stosowane w modelu 9-5 rozwiązanie Pilot HUD wyświetlane jest w postaci wirtualnego obrazu znajdującego się około dwóch metrów z przodu, w naturalnym zasięgu wzroku kierowcy. Wyświetlacz jest sterowany za pomocą dwóch przełączników znajdujących się na desce głównej obok drzwi od strony kierowcy. Obraz wyświetlany jest w charakterystycznym dla marki Saab kolorze zielonym, podobnie, jak w kokpitach samolotów.

 

System Bi-Xenon Smart Beam

To jeden z najbardziej wyrafinowanych, adaptacyjnych systemów oświetlenia dostępnych na rynku. Wykorzystuje on biksenonowe lampy przednie obracające się tak, aby lepiej oświetlić zbliżające się zakręty, i optymalnie wykorzystuje wzorce wiązki światła, aby dostosować ją do prędkości, nawierzchni i panujących na drodze warunków. System Bi-Xenon Smart Beam włącza i wyłącza automatycznie długie światła, zwalniając kierowcę z tego powtarzającego się obowiązku.

 

Przy prędkościach poniżej 50 km/godz. funkcja Town Light zapewnia szeroką, płaską wiązkę światła, tak więc pieszych i potencjalne zagrożenia na poboczu widać lepiej. Przy prędkościach do 100 km/godz. funkcja Country Light zapewnia dłuższą wiązkę światła, nadal jednak oświetlając również pobocze. Funkcja Motorway Light jeszcze bardziej wydłuża wiązkę światła, aż do 140 metrów, a włączana jest wyłącznie przy prędkościach powyżej 100 km/godz. rozwijanych na prostych i równych drogach.

 

Po wykryciu przez znajdujący się w wycieraczkach czujnik deszczu lub śniegu funkcja Adverse Weather Light zapewnia szeroką, asymetryczną wiązkę światła zapewniającą kierowcy lepszą widoczność znaków poziomych. We wszystkich trybach oświetlenia funkcja Dynamic Bend Light zapewnia oświetlenie zbliżających się zakrętów, obracając przednie reflektory o maksymalnie 15° w prawo lub w lewo, w zależności od prędkości pojazdu i kąta najazdu.

 

System rozpoznawania znaków drogowych (TSR) i ostrzegania o zmianie pasa (LDW)

Ta funkcja zwiększająca bezpieczeństwo jazdy wykorzystuje kamerę umieszczoną w tylnej części lusterka wstecznego i skierowaną na drogę. Na rynki europejskie z ruchem lewostronnym zaprogramowano ją tak, aby rozpoznawała znaki ograniczenia prędkości i zakazu zawracania i wyświetlała odpowiedni znak ostrzegawczy dla kierowcy na wyświetlaczu głównym. To przydatna funkcja mogąca pomóc uniknąć mandatu za przekroczenie prędkości!

 

Przy prędkościach powyżej 60 km/godz., system ten może również włączyć sygnał ostrzegawczy w przypadku przekroczenia przez pojazd linii rozdzielającej pasy ruchu i niewłączenia kierunkowskazu, co może się zdarzyć w przypadku senności lub w momencie nieuwagi.

 

Zaawansowany system wspomagania parkowania (APA)

Inteligentna funkcja pozwalająca kierowcy na równe zaparkowanie 9-5 w wąskich miejscach zaledwie metr dłuższych, niż długość samochodu. System APA wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe znajdujące się z przodu, z tyłu i z boku pojazdu. System wykrywa odpowiednie miejsce parkingowe i wyznacza najlepszy tor parkowania na biegu wstecznym. Kierowca instruowany jest, w jaki sposób skręcić kierownicę za pośrednictwem ikon na wyświetlaczu głównym i słyszalnych sygnałów dźwiękowych.

 

Komfort i wygoda

Te funkcje związane są z łatwością użytkowania i uczynienia z kabiny nowego sedana 9-5 miejsca, w którym przebywa się z przyjemnością. Najnowocześniejszy system informacji i rozrywki obejmuje ośmiocalowy, dotykowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej, obsługę telefonu z wykorzystaniem funkcji Bluetooth oraz możliwość sterowania funkcjami audio i video z tylnej kanapy.

 

Przycisk rozrusznika i bezkluczykowe otwieranie/zamykanie pojazdu

Standardowy w całej ofercie, przycisk rozrusznika zastępuje konwencjonalną stacyjkę. Tradycyjnie dla Saaba, umieszczony jest on między siedzeniami, tuż obok dźwigni zmiany biegów. Jednostka sterująca silnika wykrywa i identyfikuje kodowany sygnał płynący z pilota kierowcy, a silnik można uruchomić lub zgasić naciskając jedynie na przycisk rozrusznika.

 

Dla jeszcze większej wygody oferowany jest bezkluczykowy system otwierania i zamykania pojazdu, pozwalający na automatyczne otwarcie samochodu po pociągnięciu za klamkę, o ile pilot znajduje się w kieszeni lub torbie kierowcy. Samochód jest również automatycznie zamykany, kiedy kierowca opuszcza jego wnętrze przy zgaszonym silniku. Ta wygodna funkcja eliminuje konieczność naciskania przycisków na standardowym pilocie.

 

Trzystrefowa klimatyzacja

Oprócz standardowej, dwustrefowej klimatyzacji dla kierowcy i pasażera siedzącego obok, opcja trzystrefowa daje możliwość niezależnej regulacji nawiewu pasażerom siedzącym na tylnej kanapie. Przedłużone kanały doprowadzają powietrze z głównej jednostki klimatyzacyjnej do modułu wylotowego na tylnej ścianie konsoli środkowej. Moduł obejmuje niewielki wentylator przyspieszający przepływ powietrza oraz dwa regulowane otwory nawiewowe. Opcja oferowana jest w połączeniu z montowanym z tyłu systemem rozrywki i dostępny wyłącznie w pojazdach z kierownicą po lewej stronie.

 

Zaawansowane systemy informacji i rozrywki (Infotainment)

Szeroka oferta systemów informacji i rozrywki jest przełomowa dla marki Saab, obejmuje liczne najnowocześniejsze rozwiązania i trzy opcje audio, w tym najwyższej klasy system nagłośnienia harman/kardon odtwarzający dźwięk w systemie 5.1 surround przez 11 głośników. Ośmiocalowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej oferuje widok mapy z lotu ptaka i obejmuje wbudowany dysk twardy na mapy.

 

Wybór źródła dźwięku nigdy nie był bardziej wszechstronny. Oprócz odbiornika radiowego AM/FM i DAB, kierowca może odtwarzać muzykę bezpośrednio z płyt CD, podłączyć odtwarzacz MP3 lub kartę pamięci do portu USB, a nawet zapisać do 10 GB ulubionych utworów na wbudowanym dysku twardym – kontrolując wszystko z przedniego panelu i kierownicy. Złącze USB – standardowe w większości modeli – zostało wygodnie umieszczone obok złącza AUX i gniazdka 12V na konsoli środkowej. USB "podłącza" urządzenie do samochodu i daje możliwość natychmiastowej kontroli za pośrednictwem systemu audio i znajdującego się wewnątrz wyświetlacza podającego tytuł utworu, nazwisko artysty oraz informacje o płycie.

 

Pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mogą korzystać z własnego systemu rozrywki dzięki dedykowanemu urządzeniu w tylnej części konsoli środkowej oraz dwóm ośmiocalowym ekranom rozkładanym, podobnie jak w laptopach, z oparć przednich siedzeń. Pasażerowie mogą wybrać źródło dźwięku alternatywne do wykorzystywanego z przodu, obejrzeć DVD lub podłączyć niezależne źródło rozrywki, np. konsolę do gier lub kamerę video, podłączone do gniazda AUX. Dźwięk przekazywany jest przez bezprzewodowe słuchawki.

 

Komunikacja w trakcie jazdy możliwa jest dzięki wykorzystaniu zintegrowanego systemu działającego w technologii Bluetooth i obsługiwanego komendami głosowymi oraz sterownikami umieszczonymi w kierownicy. Przełomowy profil zdalnego dostępu do karty SIM pozwala na przeniesienie wszystkich kontaktów i danych z telefonu komórkowego na system samochodu za pośrednictwem funkcji Bluetooth. Prowadzenie rozmów przez wbudowany system oszczędza baterię, poprawia odbiór i jakość dźwięku.

 

Innowacyjna przestrzeń bagażowa

Umieszczona w podłodze prowadnica w kształcie litery U zawiera teleskopowy rozdzielacz bagażu. Koncepcja ta to rozwinięcie prowadnic bagażowych oferowanych w obecnym kombi 9-5. To szybkie i elastyczne rozwiązanie problemu bagażu pozwala na utrzymanie na miejscu przedmiotów o różnych wymiarach. Bagażnik standardowo wyposażono również w cztery zaczepy na torby i uchwyt na parasolkę.

 

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo pasażerów nowego sedana 9-5 wynika ze wyznawanej z powodzeniem przez firmę Saab filozofii bezpieczeństwa rzeczywistego. Testy zderzeniowe i symulacje komputerowe opierają się na tym, co dzieje się w rzeczywistych wypadkach i na rzeczywistych drogach, korzystają też z bazy danych ponad 6,100 rzeczywistych wypadków z udziałem samochodów marki Saab, jakie miały miejsce na szwedzkich drogach. W ten sposób w pracach nad nowym sedanem 9-5 można było wykorzystać całe doświadczenie marki Saab związane z rzeczywistym bezpieczeństwem, zebrane w ciągu ponad 50 lat. Konstruktorzy Saaba odpowiedzialni za bezpieczeństwo są nieustannie świadomi tego, że w efekcie końcowym odpowiadają za żywych ludzi, a nie za manekiny wykorzystywane w przeprowadzanych w warunkach laboratoryjnych testach zderzeniowych.

 

Rzeczywiste bezpieczeństwo oznacza, że projekt konstrukcyjny samochodu, jak również działanie systemów chroniących pasażerów, poddawane są ocenie w licznych fabrycznych testach zderzeniowych, dodatkowych w stosunku do wymaganych prawem lub przeprowadzanych przez badawcze organizacje konsumenckie.

 

Powodzenie tej pracy odzwierciedlają badania rzeczywistych kolizji przeprowadzane przez amerykański instytut danych dot. strat w wypadkach drogowych (Highway Loss Dane Institute (HLDI)) i szwedzką firmę ubezpieczeniową Folksam, w których samochody marki Saab zawsze uzyskują dobre wyniki, a kilkukrotnie uznane były za najbezpieczniejsze w swoim segmencie. W testach zderzeniowych Euro NCAP obecne modele Saab 9-5, 9-3 i 9-3 cabrio uzyskały maksymalne pięć gwiazdek.

 

Oprócz szeregu systemów bezpieczeństwa pasażerów już stosowanych w samochodach marki Saab, w nowym modelu 9-5 zastosowano trzecią generację aktywnych zagłówków (SAHR 3) w standardzie dla miejsc przednich oraz boczne poduszki powietrzne z tyłu, a także napinane zewnętrzne tylne pasy bezpieczeństwa w pakiecie dodatkowym.

 

Bezpieczeństwo jazdy, bezpieczeństwo aktywne – zdolność do uniknięcia wypadku – również zostało udoskonalone dzięki zastosowaniu takich funkcji, jak światła Bi-Xenon Smart Beam, TSR/LDW, Pilot HUD oraz adaptacyjnego tempomatu, co opisano już wcześniej.

Poprawiony: piątek, 05 lutego 2010 22:34
 
Designed by vonfio.de