Home PREMIERY MITSUBISHI NA PIKES PEAK
MITSUBISHI NA PIKES PEAK Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 29 maja 2013 11:13

 

MITSUBISHI MOTORS W WYŚCIGU 2013 PIKES PEAK INTERNATIONAL HILL CLIMB

 

- Dwa nowe, wyścigowe, elektryczne MiEV Evolution II gotowe do startu w legendarnym wyścigu

 

W tegorocznej edycji słynnego wyścigu Pikes Peak International Hill Climb*1 (Pikes Peak, 25-30 czerwca) Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wystawi prototypowe Mitsubishi MiEV Evolution II z napędem elektrycznym. Dzięki udoskonalonej wersji MiEV Evolution II, MMC liczy na zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Zespół MMC wystartuje w dwóch nowych, elektrycznych wyścigówkach z napędem na cztery koła.


MMC planuje wykorzystać wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas wyścigu dla potrzeb zaawansowanego technologicznie programu rozwojowo-badawczego @earth TECHNOLOGY*2 oraz przyszłych modeli seryjnych marki.

 

Firma Mitsubishi Motors Corporation zadebiutowała w wyścigu Pikes Peak w ubiegłym roku, wystawiając do rywalizacji prototyp i-MiEV Evolution, który ukończył imprezę na drugim miejscu w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym. Dzięki udziałowi w zeszłorocznej imprezie firma zyskała ogromną ilość bezcennych danych dotyczących prędkości, przyśpieszenia, zachowania pojazdu na drodze, wydajności akumulatorów układu napędowego, temperatury silnika oraz innych informacji o kluczowym znaczeniu dla procesu tworzenia i rozwoju samochodów z napędem elektrycznym.

 

Podobnie, jak i-MiEV Evolution w roku ubiegłym, Mitsubishi MiEV Evolution II również wykorzystuje podzespoły stosowane w seryjnych wersjach modelu oraz dedykowane im wydajne akumulatory i mocne silniki zaprojektowane przez dostawców MMC. W oparciu o doświadczenie zdobyte w poprzedniej edycji wyścigu, firma MMC zdecydowała się doposażyć czterosilnikowy (po dwa motory elektryczne przy każdej osi) układ napędowy swoich wyścigówek w zintegrowany system kontroli dynamiki pojazdu S-AWC (ang. Super All-Wheel Control), który poprawia charakterystykę prowadzenia oraz przewidywalność zachowania MiEV Evolution II na drodze. Znaczny wpływ na zwiększenie dynamiki ma również obniżona masa własna oraz poprawione właściwości aerodynamiczne.

 

Pierwsze Mitsubishi MiEV Evolution II poprowadzi dwukrotny triumfator Rajdu Dakar, Hiroshi Masuoka, który w zeszłym roku za sterami i-MiEV Evolution wywalczył drugą lokatę w kategorii pojazdów z napędem elektrycznym. Zawodnik ten pełnił będzie również funkcję kapitana zespołu MMC. Za kierownicą drugiego Mitsubishi MiEV Evolution II will zasiądzie Greg Tracy, sześciokrotny zwycięzca Pikes Peak w kategorii jednośladów.

 

Ponadto w tegorocznej edycji Pikes Peak udział weźmie firma Mitsubishi Motors North America (filia MMC w USA) w roli sponsora reprezentującego oraz nowe Mitsubishi Outlander (niedawny zdobywca wyróżnienia JNCAP Five Star Award oraz JNCAP First Prize za wysoki poziom bezpieczeństwa*3), które pojawi się na słynnej imprezie jako oficjalny samochód bezpieczeństwa - Safety Car.

 

*1: Organizowany w Kolorado wyścig Pikes Peak International Hill Climb www.ppihc.com to coroczna impreza motoryzacyjna, której uczestnicy ścigają się zmierzając na szczyt góry Pikes Peak wznoszący się 4300 m n.p.m., pokonując różnicę wysokości wynoszącą 1500 metrów. Pierwszy wyścig odbył się w 1916 roku, a w 2013 roku zostanie rozegrana jego 91 edycja, co oznacza, że jest to druga, najstarsza impreza motorowa w USA (po Indianapolis 500). Udział w imprezie znanej również pod nazwą „wyścigu do chmur” wymaga niezwykle drobiazgowego przygotowania pojazdu, bowiem lokalizacja trasy stanowi ogromne wyzwanie (różnica ciśnienia atmosferycznego i temperatury, zmienne warunki pogodowe i inne czynniki) dla wyścigówek, które muszą przecież gwarantować odpowiednie osiągi niezależnie od wysokości nad poziomem morza.

 

*2: Nazwa określająca zbiór zaawansowanych rozwiązań technologicznych MMC, dzięki którym produkty firmy mają być zrównoważone ekologicznie, ekscytujące pod względem przyjemności z jazdy oraz niezwykle bezpieczne.

 

MiEV Evolution II

MiEV Evolution II to zupełnie nowy, elektryczny samochód wyścigowy stworzony na podstawie danych zgromadzonych podczas zeszłorocznej edycji Pikes Peak. Pojazd wykorzystuje podzespoły z elektrycznych modeli seryjnych marki (między innymi z modelu i-MiEV) oraz szereg udoskonalonych rozwiązań technologicznych z ubiegłorocznej wersji i-MiEV Evolution, które ukryto w niezwykle lekkim, aerodynamicznym nadwoziu. Mowa tu choćby o pojemnych akumulatorach, układzie czterech mocnych silników elektrycznych, konstrukcji podwozia opartej na ramie rurowej oraz nadwoziu wykonanym z włókien węglowych. Rozwiązania te obniżają masę własną pojazdu i poprawiają jego własności aerodynamiczne.

 

Nadzwyczajną dynamikę, precyzję prowadzenia oraz przewidywalność na drodze Mitsubishi MiEV Evolution II zawdzięcza między innymi:

 

  • nisko umieszczonemu środkowi ciężkości, który udało się osiągnąć po zamontowaniu akumulatorów pod podłogą

  • czterosilnikowemu układowi napędowemu wszystkich kół (2 silniki przy każdej osi) współpracującemu ze zintegrowanym system kontroli dynamiki pojazdu (S-AWC)

  • systemowi aktywnej kontroli znoszenia (AYC), który sprawuje optymalną kontrolę and momentem obrotowym, co przekłada się na bardziej przewidywalne zachowanie pojazdu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów

  • systemowi aktywnej kontroli stabilności (ASC), który czuwa nad zachowaniem odpowiedniego poziomu stabilności, kontrolując siłę hamowania przykładaną do poszczególnych kół oraz moc silnika

  • układowi przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)

 

Dane techniczne

 

Długość x Szerokość x Wysokość (mm) 4870 x 1900 x 1390

Liczba miejsc 1

Układ napędowy 4WD

Silniki elektryczne (Meidensha) liczba 4 (2 przy przedniej i 2 przy tylnej osi)

Moc maksymalna (kW) 400 (100 kW x 4 silniki)

Maksymalna pojemność akumulatorów (LEJ) (kWh) 50

Podwozie dedykowana rama rurowa

Nadwozie włókno węglowe

Opony (Dunlop) 260/660-18

 

Kierowcy

 


 

Hiroshi Masuoka, dwukrotny zwycięzca rajdu Dakar, pracownik MMC.

Hiroshi Masuoka rozpoczął swoją przygodę z Rajdem Dakar w 1987 i jako pierwszy Japończyk dwukrotnie z rzędu triumfował w klasyfikacji generalnej tej imprezy w latach 2002 i 2003.

 

Obecnie Masuoka pracuje dla Mitsubishi Motors w Dziale Strategii Produktowej, gdzie zajmuje się między innymi opracowywaniem projektów samochodów, szkoleniem kierowców testowych firmy oraz organizacją jazd testowych i innych wydarzeń w kraju i za granicą.

 

Przed wyścigiem Masuoka powiedział: „Kolejny występ w Pikes Peak nie byłby możliwy bez pomocy tak wielu spółek i firm partnerskich. Udało nam się przygotować nowy, udoskonalony model MiEV Evolution II, który powstał w oparciu o bezcenne dane i doświadczenie zdobyte podczas zeszłorocznej edycji wyścigu. Chciałbym w tym miejscu powitać nowego członka zespołu, którym jest Greg Tracy. Dzięki jego ogromnej wiedzy i doświadczeniu w sportach motorowych będziemy chcieli zdominować podium. Dziękuję wszystkim za ogromne wsparcie jakiego nam udzielają!”

 

2. Greg Tracy, kierowca zawodowy, kaskader.

Jak sześciokrotny motocyklowy triumfator klasyfikacji ogólnej Pikes Peak, Greg Tracy, który zajął w 2012 roku drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji jednośladów, dysponuje ogromnym doświadczeniem, zarówno jako motocyklista jak i kierowca samochodów wyścigowych i dodatkowo znakomicie zna trasę Pikes Peak. Greg pracuje również jako kaskader.

 

Greg powiedział: „Jestem bardzo podekscytowany faktem, że będę mógł się tu ścigać w Mitsubishi MiEV Evolution II. Na pewno dam z siebie wszystko, podobnie jak koledzy z zespołu. Chcemy, aby po raz pierwszy w historii na Pikes Peak zwyciężył pojazd z napędem elektrycznym.”

 

 

 

1. Zespół MMC Pikes Peak Challenge 2013

 

1. Kapitan Hiroshi Masuoka

2. Kierowcy Hiroshi Masuoka Greg Tracy

3. Pojazd MiEV Evolution II

4. Kategoria Pojazdy z napędem elektrycznym

 

 
Designed by vonfio.de