Magiczny i wyjątkowy DAKAR 2013
Niezmiennie wyjątkowy. Niezmiennie ambitny. Niezmiennie dążący do ideału... Rajd Dakar. Emocje, dramaty, pełna napięcia i rywalizacji akcja, niezwykłe krajobrazy i gra świateł pomiędzy dniem i nocą – to wszystko sprawia, że Dakar to zapierające dech w piersi widowisko.
Doświadczenia każdej edycji prowadzą nas do tego samego wniosku. Nadzieje zawodników, ich wielomiesięczne przygotowania i emocje, które pojawiają się w trakcie rajdu nie są jedynie marzeniem. To rzeczywistość. Siła i determinacja tych, którzy walczą, aby zrealizować obrany cel, jest doprawdy magiczna. Zaczęliśmy pracować nad Dakarem 2013 pełni wiary, ale i pokory. Naszą inspiracją i przewodnikiem był majestatycznie falujący na horyzoncie Pacyfik. Cztery edycje rajdu zorganizowane w Ameryce Południowej to nieustanne odkrywanie tego kontynentu oraz jego nieskończonych moŜliwości. Z roku na rok Dakar adaptuje się do nowego miejsca i rozwija, wykorzystując jego bogactwo i róŜnorodność. To juŜ coś więcej niŜ tylko przekraczanie granic geograficznych. To przekraczanie granic ludzkiej wyobraźni. Dakar nieustannie się zmienia. W 2013 roku najtrudniejszy rajd świata zaskoczy z innej strony. Trzy największe, hiszpańskojęzyczne kraje na świecie - Peru, Argentyna i Chile pojawią się na trasie w nowej kolejności. Przeprawa z północy na południe pokaŜe inne oblicze groźnych Andów i wydm pustyni Atacama. Będzie to niesamowite wyzwanie dla wszystkich zawodników. Niezwykła wyprawa między Limą i Santiago, z Pacyfikiem w tle. WyŜszy stopień trudności oraz nowa trasa to zapowiedź wyjątkowych emocji.
Etienne Lavigne Dyrektor rajdu Dakar
Pacyfik i magia
To już piąta edycja rajdu Dakar organizowana na kontynencie południowoamerykańskim. Tym razem najtrudniejszy rajd świata zagości w trzech krajach. Peru, Argentyna i Chile juŜ w minionych latach odkryły przed uczestnikami swój niepowtarzalny urok. W nadchodzącej edycji trasa rajdu od początku stanowić będzie ogromne wyzwanie. Start z wysokiego ‘C’ nie oznacza jednak, Ŝe później będzie łatwiej. Przeciwnie! Olbrzymi wysiłek towarzyszyć będzie zawodnikom podczas całego rajdu, od 5 do 20 stycznia 2013 roku. Tym razem, etapy pustynne pojawią się juŜ w pierwszych dniach rywalizacji. Po starcie z Limy, stolicy Peru, zawodnicy wyruszą na południe w poszukiwaniu tego, co od początku jest esencją Dakaru – przygody! Na dzień odpoczynku będą mogli liczyć dopiero w San Miguel de Tucuman (Argentyna). Aby dotrzeć na metę w Santiago (Chile), uczestnicy rajdu będą musieli pokonać łącznie ponad 8,000 kilometrów. Peru po raz drugi: start i 5 etapów Peru zachwyciło kaŜdego, kto zdołał tu dotrzeć w 2012 roku. Tym razem wszyscy uczestnicy będą mogli skonfrontować swoją odwagę z największym na kontynencie pasmem wydm. Nigdy wcześniej w swojej historii Dakar nie rozpoczynał się w środku pustyni. W 2013 roku nie będzie miejsca na improwizację, choć adrenalina z pewnością podniesie się wraz ze wzrostem poziomu trudności! Argentyna – kraj o wielu twarzach: 5 etapów i dzień odpoczynku Po przekroczeniu Andów rajd pokaŜe nową twarz Ameryki Południowej. Bardzo zróŜnicowane tereny Argentyny będą wymagały od zawodników niezwykłej elastyczności. Tutaj liczyć się będzie umiejętność adaptacji do róŜnych warunków i gotowość na błyskawiczną zmianę stylu jazdy i taktyki. Choć piasku będzie mniej, wizyta w kraju gauchos zakończy się bardzo waŜną i trudną próbą, którą pomyślnie przejdą jedynie najbardziej wytrawni eksperci jazdy po pustyni. Chile – decydująca rozgrywka: 4 etapy i meta W Chile rozegrane zostaną 4 odcinki specjalne i kaŜdy z nich okazać się moŜe decydujący. Powrót na pustynię Atacama oznacza, Ŝe zawodnicy i ich maszyny poddani będą najcięŜszej próbie. Skrajnie trudny test, jakim są odcinki na wydmach trwać będzie aŜ do przedostatniego dnia rajdu. Na koniec meta w Santiago, ale aby do niej dotrzeć, zawodnicy będą musieli pokonać trudności najwyŜszej próby. Lima i Santiago – okna na Pacyfik Lima W stolicy Peru zwanej „Miastem Królów” i w obrębie jej aglomeracji mieszka 10 milionów ludzi. Lima to piąte co do wielkości miasto Ameryki Łacińskiej. Niezwykłym bogactwem tego załoŜonego w 1535 roku miasta, jest zespół odrestaurowanych, zabytkowych budynków wpisanych w 1991 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Miasto charakteryzuje róŜnorodność stylów architektonicznych. Od kolonialnego baroku w jakim zbudowana została Katedra, do stylu kreolskiego, który charakteryzuje Pałac Torre-Tagle, obecną siedzibę Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz inspirowany francuskim neoklasycyzmem budynek Teatru Miejskiego i plac Saint-Martin. Zawodnicy, którzy ukończyli Dakar 2012 poczuli ostatni dreszcz rajdowych emocji właśnie w Limie, na Plaza des Armas, gdzie zlokalizowano metę imprezy. Milion widzów uczestniczących w ceremonii zakończenia rajdu oklaskiwało najlepszych pogromców pustyni. Organizatorzy oczekuują, Ŝe na starcie 5 stycznia 2013 roku pojawi się równie imponująca liczba widzów. Santiago Prawdziwe centrum kraju! Choć ze względu na nietypowy, długi kształt trudno jest określić jego środek, za serce Chile uznawane jest właśnie Santiago. Miasto połoŜone jest niemal dokładnie w środku pomiędzy leŜącą na północy Aricą i Puerto Toro na Ziemi Ognistej, krainie wyznaczającej południowe krańce Chile i Ameryki Południowej. Miasto znajduje się pomiędzy wybrzeŜem Pacyfiku i podnóŜem Andów. RównieŜ pod względem demograficznym Santiago uznać moŜna za najwaŜniejszy punkt na mapie Chile. 5,5 milionowa społeczność Santiago stanowi jedną trzecią mieszkańców całego kraju. Miasto załoŜył odkrywca Pedro de Valdivia w roku 1541. Nadał mu wówczas nazwę Santiago del Nuevo Extremo. Santiago od zawsze było sceną najwaŜniejszych wydarzeń w historii kraju. Z miastem związany był Pablo Neruda - uwaŜany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych poetów XX wieku, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1971 roku. Stolica Chile dynamicznie się rozwija. Miasto było takŜe areną waŜnych imprez sportowych, a największym wydarzeniem w historii były finały mistrzostw świata w piłce noŜnej w 1962 roku. Triumfowała wówczas Brazylia. Niewątpliwy urok Santiago oraz jego historia sprawiły, Ŝe po mniej więcej 470 latach od daty załoŜenia miasta zagościł w nim Rajd Dakar. W stolicy Chile w 2013 roku zaplanowano metę dwutygodniowych zmagań.
TRZY KRAJE: PERU – ARGENTYNA – CHILE Peru Peru – epicentrum hiszpańskiej ekspansji i potęgi kolonialnej XVI wieku jest trzecim co do wielkości państwem Ameryki Południowej. Obszar kraju dzieli się między wybrzeŜe, gdzie zamieszkuje 60% ludności, pasmo Andów oraz dŜunglę amazońską na wschodzie. Rzadkie i ubogie opady przyczyniły się do zachowania pustynnych obszarów ciągnących się od Pustyni Atacama w Chile, którą Dakar odwiedził w 2012 roku. ChociaŜ uczestnicy rajdu nie będą mieli okazji podziwiać ruin Machu Picchu czy brzegów majestatycznego Jeziora Titicaca, pobyt w Limie i rywalizacja w Peru pozwoli na odkrycie róŜnorodności kulturowej narodu. W Ŝyłach blisko połowy mieszkańców płynie mieszanka krwi indiańskiej i europejskiej. Dla 15% populacji głównym językiem nadal jest Quechua. Podczas pierwszej wizyty Dakaru w Peru tylko najtwardsi spośród miejscowych zawodników doświadczyli dumy z reprezentowania swojego kraju w trakcie ceremonii zakończenia rajdu w Limie. Motocyklista Carlo Vellutino poprawił swoją najlepszą pozycję o dwa miejsca (był 89). Fernando Ferrand i jego syn ukończyli rajd po raz trzeci z rzędu. W kategorii samochodów do Limy dotarły 3 peruwiańskie załogi. Argentyna Ciągnąca się przez 3.500 km, od granicy z Boliwią aŜ do Ziemi Ognistej Argentyna jest niemal jak kontynent. Na ogromnym obszarze między północą i południem oraz wschodem i zachodem moŜna poznać bardzo róŜne oblicza kraju. Argentyna charakteryzuje się duŜą róŜnorodnością klimatu, rzeźby terenu i stylu Ŝycia mieszkańców poszczególnych regionów, ale tym, co je łączy jest niezwykły entuzjazm dla sportów motorowych. Od chwili, gdy Dakar zawitał do Ameryki Południowej rywalizację na własne oczy obejrzało blisko 5 mln widzów. To miłość od pierwszego wejrzenia! Argentyńczycy byli świadkami zarówno wzlotów, jak i upadków tych, którzy reprezentowali ich kraj. Czołowy argentyński kierowca Orlando Terranova, przedwcześnie zakończył swój udział w 2012 roku, ale jego kolega z zespołu Lucio Alvarez dojechał na znakomitym, 5.miejscu za kierownicą Toyoty Hilux. Miejscowi kibice juŜ dziś marzą o podium w przyszłym roku. Na razie mogą cieszyć się sukcesami braci Patronelli. W kategorii quadów w 2012 roku po raz drugi z rzędu zwycięŜył Marco. Jego brat Alejandro był drugi – to rodzinna saga z happy endem. Chile To kraj o niezwykłym długim, wąskim kształcie, wciśnięty pomiędzy wybrzeże Pacyfiku i łańcuch górski Andów. To jedno z najdłuższych państw na naszym globie. Z północy na południe w linii prostej mierzy 4.300 km. Długość linii brzegowej to blisko 5.400 km. W najszerszym miejscu kraj ma 349 km, w największym zaledwie 15! Mimo „szczupłej” sylwetki w Chile występują wszystkie rodzaje klimatu i ukształtowania terenu. Przez ostatnie cztery lata uczestnicy Dakaru doświadczyli różnorodności krajobrazów - od Pustyni Atacama znanej jako jedno z najbardziej suchych miejsc na Ziemi, aż po pasmo Andów. Mieszkańcy Chile przeżywają Dakar równie intensywnie jak ich ambasador, a właściwie juŜ bohater narodowy, motocyklista - Francisco “Chaleco” Lopez. Od chwili gdy Dakar zawitał do Chile, Lopez wygrał 6 etapów. W 2012 na skutek odnowienia powaŜnej kontuzji „Chaleco” wycofał się z rajdu na 7 etapie. Honor kraju obronił Boris Garafulic, który za kierownicą BMW X3 potwierdził swoją klasę, po raz drugi z rzędu kończąc rajd na 12.miejscu. Bez wątpienia w 2013 roku pierwsza dziesiątka jest w jego zasięgu.
DAKAR 2012 W LICZBACH
- 4.5 miliona widzów - 1 200 godzin transmisji telewizyjnych - 1 miliard telewidzów - 271 milionów dolarów zysku dla gospodarki 3 krajów 4.5 miliona widzów Podczas gdy sukces Dakaru w Argentynie i Chile ponownie potwierdził jego popularność, entuzjastyczne przyjęcie rajdu w czasie jego pierwszej edycji w Peru, przekroczyło najśmielsze oczekiwania organizatorów. Badania przeprowadzone wśród miejscowej ludności pokazały, że 97% pytanych okazało dumę z tego, że ich kraj był współgospodarzem Rajdu Dakar. Argentyna: 1.7 miliona widzów Chile: 1.2 miliona widzów Peru: 1.5 miliona widzów Efekty gospodarcze i korzyści wizerunkowe “Dakar to największa promocja turystyczna w historii Argentyny" powiedział Enrique Meyer, sekretarz stanu Argentyny do spraw turystyki, w wywiadzie udzielonym podczas pierwszej edycji Dakaru w Ameryce Południowej w 2009 roku. • Bezpośredni i pośredni wpływ rajdu na gospodarkę trzech krajów ocenia się na 271 milionów dolarów. • Badania opinii publicznej przeprowadzone w 9 krajach (Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Argentyna, Brazylia, Chiy, USA i Japonia) potwierdziły poprawę reputacji krajów gospodarzy rajdu. Wzrost świadomości i wiedzy o nich. W efekcie 730 milionów ludzi na nowo odkryło te 3 kraje, a 67% z nich powiedziało, że chciałoby kiedyś je odwiedzić. Dakar w TV: 1 miliard telewidzów w kampanii ocenianej na 386 milionów dolarów. • Za pośrednictwem 70 nadawców, 190 krajów otrzymywało przekaz z rajdu w trakcie jego trwania. Łącznie wyemitowano 1 200 godzin programów dla 1 miliarda telewidzów. • Biorąc pod uwagę czas transmisji, liczbę widzów oraz koszt reklamy, wartość tej kampanii szacuje się na 386 milionów dolarów. • W czasie rajdu 55 międzynarodowych, krajowych i regionalnych stacji wysłało swoje ekipy produkujące własne materiały, niezależnie od programów realizowanych codziennie przez organizatorów. Strona internetowa Dakar.com: 4.3 miliona gości • Strona internetowa rajdu przyciągnęła 4.3 miliona gości, co oznacza wzrost o 43% w stosunku do roku 2011. Wideoklipy umieszczone w sekcji wideo, w trakcie rajdu obejrzało 5 milionów internautów - dwa razy więcej, niż w roku 2011. • Poza materiałami dostępnymi na dakar.com, oficjalną stronę rajdu na serwisie Facebook odwiedziło 470 000 fanów, a 40 000 osób śledziło Dakar na Twitterze.
WARTOŚCI DAKARU
Dakar – bezkonkurencyjna, wyjątkowa przygoda, której historia tworzyła się na najpiękniejszych pustyniach naszej planety. Organizowany corocznie rajd stał się jednym z największych wyzwań sportowych naszych czasów. Dakar to takŜe sprawdzian umiejętności nawigacyjnych. Co roku do walki stają nie tylko czołowi zawodnicy, ale równieŜ amatorzy, którzy stawiając czoła wyzwaniom za kierownicą motocykla, quada, samochodu czy cięŜarówki, spełniają swoje marzenia. Co roku pięćdziesiąt narodowości spotyka się na starcie rajdu, a relacje telewizyjne ogląda miliard ludzi w 190 krajach. Zawody sportowe o największej skali trudności Dakar nie jest zwykłym rajdem, w którym wystarczy być szybkim, aby wygrać. Liczą się konsekwencja, umiejętności nawigowania poza szlakami i wytrzymałość. KaŜda chwila słabości moŜe mieć zgubne skutki. Od samego początku Dakar przyciąga mistrzów róŜnych kategorii, pragnących sprawdzić swoje umiejętności i zmierzyć się z tym niezwykłym wyzwaniem. Niezwykłe przeŜycie Dla zawodników udział w Dakarze, jest tym samym, czym dla himalaistów wspinaczka na Mount.Everest, a dla Ŝeglarzy rejs dookoła świata. Dotarcie do linii mety, to wyjątkowe wyzwanie. Często największe w ich Ŝyciu. KaŜdy walczy o jak najlepsze miejsce, pamiętając jednocześnie o magii Dakaru. Bo Dakar to coś więcej niŜ sama walka o podium. To spełnienie szalonych wydawałoby się marzeń. Pamięć o tym łączy wszystkich zawodników. Bez względu na to, czy prowadzą motocykl, quada, samochód czy cięŜarówkę. Wszyscy mają świadomość tego, Ŝe uczestniczą w czymś niezwykłym. A to daje poczucie jedności. Solidarność jest jednym z fundamentów tego, co określa się jako “duch Dakaru”. Mimo róŜnych narodowości, wszyscy zawodnicy mówią tym samym językiem.
Rajd Dakar – obywatel świata
Dakar narodził się w Afryce i tam zbudował swoją legendę. Ale pociąga go nieznane. Chęć odkrywania nowych miejsc popycha Dakar w zupełnie nowe miejsca. Odkrywanie nowego, nieustanny rozwój - to równieŜ powody, dla których rajd powstał. Sahara fascynowała zawodników przez niemal trzydzieści lat. Ale przyszedł czas na zmiany. Od kilku lat Dakar poświęcił się odkrywaniu nowego kontynentu. Chce zadziwiać i zaskakiwać nie tylko zawodników, ale i swoją publiczność. Dakar stał się obywatelem świata – niezwykłą, międzynarodową imprezą, której siłą jest dąŜenie do przekraczania granic i otwartość uczestników na coraz to nowe wyzwania. Wszystkich łączy pragnienie zmierzenia się z pustyniami świata. ŚRODOWISKO I DZIEDZICTWO Od samego początku Dakar korzystał ze wspólnego zamiłowania do wspaniałych okolic i wyjątkowych miejsc przyrodniczych. Organizatorzy rajdu zwracają szczególną uwagę na miejsca, które odwiedzają i ciągle starają się zmniejszyć wpływ na środowisko oraz zachować dziedzictwo kraju, który odwiedzają. Impreza, która kompensuje emisję CO2 W 2013 Rajd ponownie skompensuje całość swojej bezpośredniej emisji CO2 (wyprawy rekonesansowe, zawodnicy, logistyka itp.). Wartość bezpośredniej emisji to 15 000 ton CO2, co stanowi 48% całkowitej emisji bezpośrednio i pośrednio związanej z Rajdem. Projekt Madre de Dios* , sukces środowiskowy i społeczny Dakar kompensuje całość swoich bezpośrednich emisji poprzez wsparcie w wysokości 200 000 USD, jakiego udziela społecznemu i środowiskowemu projektowi Madre de Dios. Poprzez szereg działań przeprowadzonych w celu zapobieŜenia wylesianiu peruwiańskiej części Amazonii, projekt Madre de Dios uratował prawie 120 000 hektarów lasów, które zostałyby zniszczone w ciągu najbliŜszych 10 lat. *www.madrededios.com Wspólnie zaplanowana trasa Planując trasę Dakaru zawsze zwracano duŜą uwagę na ochronę miejsc uwaŜanych za szczególnie naraŜone na zniszczenie. Aby zachować spójność trasy niezbędna jest ścisła współpraca między organizatorami rajdu i odpowiednimi słuŜbami władz Argentyny, Chile i Peru zajmującymi się środowiskiem i dziedzictwem narodowym. W Argentynie trasa konsultowana jest z Ministerstwem Środowiska oraz ze słuŜbami kaŜdej prowincji goszczącej rajd. W Chile główne kontakty, to CMN (Consejo de Monumentos Nacionales – Rada Pomników Narodowych), MMA (Ministerio Medio Ambiante – Ministerstwo Środowiska), CONAF (Corporación Nacional Forestal de Chile – Chilijska Narodowa Korporacja Leśna) oraz CONADI (Corporación Nacional de Desarollo Indigena – Narodowa Korporacja Rozwoju Kraju). RównieŜ w Peru władze Ministerstwa Środowiska i Ministerstwa Kultury, od samego początku są zaangaŜowane w ustalanie przebiegu trasy, która jest nadzorowana przez oba ministerstwa. SOLIDARNOŚĆ Program „Un Techo para mi País” (Dach dla mojego Kraju) W przypadku zaangaŜowania w projekt “Un Techo para mi País”, działania rajdu skierowane są na zapewnienie w sytuacjach kryzysowych, dachu nad głową ludziom w potrzebie. Od pięciu lat Dakar wspiera tę organizacje dobroczynną, która realizuje szeroki zakres działań. Oto najwaŜniejsze dokonania: • 510 000 dolarów dotacji w ciągu 4 lat • zbudowanie 250 domów dla poszkodowanych • realizowanie projektów społecznej reintegracji dla rodzin korzystających z takiej pomocy (nauka czytania i pisania, sprzęt komputerowy itp.) • również zawodnicy i sponsorzy, idąc w ślady organizatorów, aktywnie wspierają “UnTecho para mi País”, Program „Actions Dakar” Od roku 2002 A.S.O. i SOS Sahel działają wspólnie w celu wdrażania i rozwijania programu Actions Dakar, który propaguje rozwijanie dobrych praktyk ochrony środowiska (oszczędzanie drewna opałowego, innowacyjne systemy nawadniania, mikro uprawy, optymalizacja metod zbierania odpadków itp.). Projekty są uruchamiane i nadzorowane we współpracy z komitetami wioskowymi, które uczestniczą w każdym etapie ich realizacji. Oprócz wielu inicjatyw w Mauretanii i Mali, pomoc koncentruje się na regionie Louga we wschodnim Senegalu. Główne osiągnięcia, to: • Ponad 700 000 euro przekazanych przez A.S.O. na cele Actions Dakar • Uruchomiono 163 mikroprojektów (angaŜowane kwoty od € 2 000 do € 5 000 na projekt dla umożliwienia koordynacji w skali mikro przez komitety wioskowe). • 331 000 osób skorzystało bezpośrednio z pomocy organizacji, m. in. dzięki poprawie warunków higienicznych.
DAKAR 2013 HARMONOGRAM
W ostatnich, kilku latach, poszczególne edycje pokazywały nowe, nieustannie zmieniające się oblicze Dakaru. Aby zawodnicy, media i entuzjaści Dakaru byli na bieŜąco z najnowszymi informacjami, organizatorzy corocznie organizują Dakar World Tour – cykl spotkań, których celem jest przybliŜanie załoŜeń kolejnej edycji. W roku 2012, zaplanowano 9 takich prezentacji, a nowością na ich mapie jest Południowa Afryka. 21 marca 2012: Prezentacja Dakar 2013 w Paryżu 16 kwietnia 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Limie (Peru) 18 kwietnia 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Santiago (Chile) 19 kwietnia 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Buenos Aires (Argentyna) 25 kwietnia 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Warszawie (Polska) 2 maja 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 Eindhoven (Holandia) 3 maja 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Mediolanie (Włochy) 8 maja 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Pekinie (Chiny) 15 maja 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Barcelonie (Hiszpania) 15 maja 2012: Otwarcie listy zgłoszeń Dakar 2013 23 czerwca 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Południowej Afryce (Botswana) Koniec listopada 2012: Wysyłka pojazdów z Europy do Ameryki Południowej 2 - 4 stycznia 2013: Odbiór administracyjny i techniczny w Limie 5 stycznia 2013: Konferencja prasowa i ceremonia rozpoczęcia Rajdu 5 - 20 stycznia 2013: Rajd Dakar (Peru, Argentyna, Chile) 13 stycznia 2013: Dzień odpoczynku w San Miguel de Tucuman (Argentyna) 20 stycznia 2013: Zakończenie rajdu w Santiago de Chile
Tekst i Zdjęcia: ASO |