Home Rajdy/Rally DAKAR 2013 - ZAPOWIEDŹ
DAKAR 2013 - ZAPOWIEDŹ
Wpisany przez Administrator   
środa, 25 kwietnia 2012 21:22

 

Magiczny i wyjątkowy DAKAR 2013


Niezmiennie wyjątkowy. Niezmiennie ambitny. Niezmiennie dążący do ideału... Rajd Dakar. Emocje,
dramaty, pełna napięcia i rywalizacji akcja, niezwykłe krajobrazy i gra świateł pomiędzy dniem i nocą
– to wszystko sprawia, że Dakar to zapierające dech w piersi widowisko.

 

 


Doświadczenia każdej edycji prowadzą nas do tego samego wniosku. Nadzieje zawodników, ich wielomiesięczne
przygotowania i emocje, które pojawiają się w trakcie rajdu nie są jedynie marzeniem. To
rzeczywistość. Siła i determinacja tych, którzy walczą, aby zrealizować obrany cel, jest doprawdy
magiczna.
Zaczęliśmy pracować nad Dakarem 2013 pełni wiary, ale i pokory. Naszą inspiracją i przewodnikiem
był majestatycznie falujący na horyzoncie Pacyfik. Cztery edycje rajdu zorganizowane w Ameryce
Południowej to nieustanne odkrywanie tego kontynentu oraz jego nieskończonych moŜliwości. Z roku
na rok Dakar adaptuje się do nowego miejsca i rozwija, wykorzystując jego bogactwo i róŜnorodność.
To juŜ coś więcej niŜ tylko przekraczanie granic geograficznych. To przekraczanie granic ludzkiej
wyobraźni. Dakar nieustannie się zmienia. W 2013 roku najtrudniejszy rajd świata zaskoczy z innej
strony. Trzy największe, hiszpańskojęzyczne kraje na świecie - Peru, Argentyna i Chile pojawią się
na trasie w nowej kolejności. Przeprawa z północy na południe pokaŜe inne oblicze groźnych Andów
i wydm pustyni Atacama. Będzie to niesamowite wyzwanie dla wszystkich zawodników. Niezwykła
wyprawa między Limą i Santiago, z Pacyfikiem w tle. WyŜszy stopień trudności oraz nowa trasa to
zapowiedź wyjątkowych emocji.


Etienne Lavigne
Dyrektor rajdu Dakar


Pacyfik i magia


To już piąta edycja rajdu Dakar organizowana na kontynencie południowoamerykańskim. Tym razem
najtrudniejszy rajd świata zagości w trzech krajach. Peru, Argentyna i Chile juŜ w minionych latach odkryły
przed uczestnikami swój niepowtarzalny urok. W nadchodzącej edycji trasa rajdu od początku stanowić będzie
ogromne wyzwanie. Start z wysokiego ‘C’ nie oznacza jednak, Ŝe później będzie łatwiej. Przeciwnie! Olbrzymi
wysiłek towarzyszyć będzie zawodnikom podczas całego rajdu, od 5 do 20 stycznia 2013 roku. Tym razem,
etapy pustynne pojawią się juŜ w pierwszych dniach rywalizacji. Po starcie z Limy, stolicy Peru, zawodnicy
wyruszą na południe w poszukiwaniu tego, co od początku jest esencją Dakaru – przygody! Na dzień
odpoczynku będą mogli liczyć dopiero w San Miguel de Tucuman (Argentyna). Aby dotrzeć na metę w
Santiago (Chile), uczestnicy rajdu będą musieli pokonać łącznie ponad 8,000 kilometrów.
Peru po raz drugi: start i 5 etapów
Peru zachwyciło kaŜdego, kto zdołał tu dotrzeć w 2012 roku. Tym razem wszyscy uczestnicy będą mogli
skonfrontować swoją odwagę z największym na kontynencie pasmem wydm. Nigdy wcześniej w swojej historii
Dakar nie rozpoczynał się w środku pustyni. W 2013 roku nie będzie miejsca na improwizację, choć
adrenalina z pewnością podniesie się wraz ze wzrostem poziomu trudności!
Argentyna – kraj o wielu twarzach: 5 etapów i dzień odpoczynku
Po przekroczeniu Andów rajd pokaŜe nową twarz Ameryki Południowej. Bardzo zróŜnicowane tereny
Argentyny będą wymagały od zawodników niezwykłej elastyczności. Tutaj liczyć się będzie umiejętność
adaptacji do róŜnych warunków i gotowość na błyskawiczną zmianę stylu jazdy i taktyki. Choć piasku będzie
mniej, wizyta w kraju gauchos zakończy się bardzo waŜną i trudną próbą, którą pomyślnie przejdą jedynie
najbardziej wytrawni eksperci jazdy po pustyni.
Chile – decydująca rozgrywka: 4 etapy i meta
W Chile rozegrane zostaną 4 odcinki specjalne i kaŜdy z nich okazać się moŜe decydujący. Powrót na
pustynię Atacama oznacza, Ŝe zawodnicy i ich maszyny poddani będą najcięŜszej próbie. Skrajnie trudny test,
jakim są odcinki na wydmach trwać będzie aŜ do przedostatniego dnia rajdu. Na koniec meta w Santiago, ale
aby do niej dotrzeć, zawodnicy będą musieli pokonać trudności najwyŜszej próby.
Lima i Santiago – okna na Pacyfik
Lima
W stolicy Peru zwanej „Miastem Królów” i w obrębie jej aglomeracji mieszka 10 milionów ludzi. Lima to piąte
co do wielkości miasto Ameryki Łacińskiej. Niezwykłym bogactwem tego załoŜonego w 1535 roku miasta, jest
zespół odrestaurowanych, zabytkowych budynków wpisanych w 1991 roku na listę światowego dziedzictwa
UNESCO. Miasto charakteryzuje róŜnorodność stylów architektonicznych. Od kolonialnego baroku w jakim
zbudowana została Katedra, do stylu kreolskiego, który charakteryzuje Pałac Torre-Tagle, obecną siedzibę
Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz inspirowany francuskim neoklasycyzmem budynek Teatru Miejskiego
i plac Saint-Martin. Zawodnicy, którzy ukończyli Dakar 2012 poczuli ostatni dreszcz rajdowych emocji właśnie
w Limie, na Plaza des Armas, gdzie zlokalizowano metę imprezy. Milion widzów uczestniczących w ceremonii
zakończenia rajdu oklaskiwało najlepszych pogromców pustyni. Organizatorzy oczekuują, Ŝe na starcie 5
stycznia 2013 roku pojawi się równie imponująca liczba widzów.
Santiago
Prawdziwe centrum kraju! Choć ze względu na nietypowy, długi kształt trudno jest określić jego środek, za
serce Chile uznawane jest właśnie Santiago. Miasto połoŜone jest niemal dokładnie w środku pomiędzy
leŜącą na północy Aricą i Puerto Toro na Ziemi Ognistej, krainie wyznaczającej południowe krańce Chile i
Ameryki Południowej. Miasto znajduje się pomiędzy wybrzeŜem Pacyfiku i podnóŜem Andów. RównieŜ pod
względem demograficznym Santiago uznać moŜna za najwaŜniejszy punkt na mapie Chile. 5,5 milionowa
społeczność Santiago stanowi jedną trzecią mieszkańców całego kraju.
Miasto załoŜył odkrywca Pedro de Valdivia w roku 1541. Nadał mu wówczas nazwę Santiago del Nuevo
Extremo. Santiago od zawsze było sceną najwaŜniejszych wydarzeń w historii kraju. Z miastem związany był
Pablo Neruda - uwaŜany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych poetów XX wieku, laureat
Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1971 roku. Stolica Chile dynamicznie się rozwija. Miasto było takŜe
areną waŜnych imprez sportowych, a największym wydarzeniem w historii były finały mistrzostw świata w piłce
noŜnej w 1962 roku. Triumfowała wówczas Brazylia.
Niewątpliwy urok Santiago oraz jego historia sprawiły, Ŝe po mniej więcej 470 latach od daty załoŜenia miasta
zagościł w nim Rajd Dakar. W stolicy Chile w 2013 roku zaplanowano metę dwutygodniowych zmagań.

 


TRZY KRAJE: PERU – ARGENTYNA – CHILE
Peru
Peru – epicentrum hiszpańskiej ekspansji i potęgi kolonialnej XVI wieku jest trzecim co do wielkości państwem
Ameryki Południowej. Obszar kraju dzieli się między wybrzeŜe, gdzie zamieszkuje 60% ludności, pasmo
Andów oraz dŜunglę amazońską na wschodzie. Rzadkie i ubogie opady przyczyniły się do zachowania
pustynnych obszarów ciągnących się od Pustyni Atacama w Chile, którą Dakar odwiedził w 2012 roku.
ChociaŜ uczestnicy rajdu nie będą mieli okazji podziwiać ruin Machu Picchu czy brzegów majestatycznego
Jeziora Titicaca, pobyt w Limie i rywalizacja w Peru pozwoli na odkrycie róŜnorodności kulturowej narodu. W
Ŝyłach blisko połowy mieszkańców płynie mieszanka krwi indiańskiej i europejskiej. Dla 15% populacji
głównym językiem nadal jest Quechua. Podczas pierwszej wizyty Dakaru w Peru tylko najtwardsi spośród
miejscowych zawodników doświadczyli dumy z reprezentowania swojego kraju w trakcie ceremonii
zakończenia rajdu w Limie. Motocyklista Carlo Vellutino poprawił swoją najlepszą pozycję o dwa miejsca (był
89). Fernando Ferrand i jego syn ukończyli rajd po raz trzeci z rzędu. W kategorii samochodów do Limy
dotarły 3 peruwiańskie załogi.
Argentyna
Ciągnąca się przez 3.500 km, od granicy z Boliwią aŜ do Ziemi Ognistej Argentyna jest niemal jak kontynent.
Na ogromnym obszarze między północą i południem oraz wschodem i zachodem moŜna poznać bardzo róŜne
oblicza kraju. Argentyna charakteryzuje się duŜą róŜnorodnością klimatu, rzeźby terenu i stylu Ŝycia
mieszkańców poszczególnych regionów, ale tym, co je łączy jest niezwykły entuzjazm dla sportów
motorowych. Od chwili, gdy Dakar zawitał do Ameryki Południowej rywalizację na własne oczy obejrzało blisko
5 mln widzów. To miłość od pierwszego wejrzenia! Argentyńczycy byli świadkami zarówno wzlotów, jak i
upadków tych, którzy reprezentowali ich kraj. Czołowy argentyński kierowca Orlando Terranova,
przedwcześnie zakończył swój udział w 2012 roku, ale jego kolega z zespołu Lucio Alvarez dojechał na
znakomitym, 5.miejscu za kierownicą Toyoty Hilux. Miejscowi kibice juŜ dziś marzą o podium w przyszłym
roku. Na razie mogą cieszyć się sukcesami braci Patronelli. W kategorii quadów w 2012 roku po raz drugi z
rzędu zwycięŜył Marco. Jego brat Alejandro był drugi – to rodzinna saga z happy endem.
Chile
To kraj o niezwykłym długim, wąskim kształcie, wciśnięty pomiędzy wybrzeże Pacyfiku i łańcuch górski
Andów. To jedno z najdłuższych państw na naszym globie. Z północy na południe w linii prostej mierzy 4.300
km. Długość linii brzegowej to blisko 5.400 km. W najszerszym miejscu kraj ma 349 km, w największym
zaledwie 15! Mimo „szczupłej” sylwetki w Chile występują wszystkie rodzaje klimatu i ukształtowania terenu.
Przez ostatnie cztery lata uczestnicy Dakaru doświadczyli różnorodności krajobrazów - od Pustyni Atacama
znanej jako jedno z najbardziej suchych miejsc na Ziemi, aż po pasmo Andów. Mieszkańcy Chile przeżywają
Dakar równie intensywnie jak ich ambasador, a właściwie juŜ bohater narodowy, motocyklista - Francisco
“Chaleco” Lopez. Od chwili gdy Dakar zawitał do Chile, Lopez wygrał 6 etapów. W 2012 na skutek odnowienia
powaŜnej kontuzji „Chaleco” wycofał się z rajdu na 7 etapie. Honor kraju obronił Boris Garafulic, który za
kierownicą BMW X3 potwierdził swoją klasę, po raz drugi z rzędu kończąc rajd na 12.miejscu. Bez wątpienia w
2013 roku pierwsza dziesiątka jest w jego zasięgu.


DAKAR 2012 W LICZBACH


- 4.5 miliona widzów
- 1 200 godzin transmisji telewizyjnych
- 1 miliard telewidzów
- 271 milionów dolarów zysku dla gospodarki 3 krajów
4.5 miliona widzów
Podczas gdy sukces Dakaru w Argentynie i Chile ponownie potwierdził jego popularność, entuzjastyczne przyjęcie rajdu
w czasie jego pierwszej edycji w Peru, przekroczyło najśmielsze oczekiwania organizatorów. Badania przeprowadzone
wśród miejscowej ludności pokazały, że 97% pytanych okazało dumę z tego, że ich kraj był współgospodarzem Rajdu
Dakar.
Argentyna: 1.7 miliona widzów
Chile: 1.2 miliona widzów
Peru: 1.5 miliona widzów
Efekty gospodarcze i korzyści wizerunkowe
“Dakar to największa promocja turystyczna w historii Argentyny" powiedział Enrique Meyer, sekretarz stanu Argentyny do
spraw turystyki, w wywiadzie udzielonym podczas pierwszej edycji Dakaru w Ameryce Południowej w 2009 roku.
• Bezpośredni i pośredni wpływ rajdu na gospodarkę trzech krajów ocenia się na 271 milionów dolarów.
• Badania opinii publicznej przeprowadzone w 9 krajach (Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Argentyna, Brazylia,
Chiy, USA i Japonia) potwierdziły poprawę reputacji krajów gospodarzy rajdu. Wzrost świadomości i wiedzy o nich.
W efekcie 730 milionów ludzi na nowo odkryło te 3 kraje, a 67% z nich powiedziało, że chciałoby kiedyś je odwiedzić.
Dakar w TV: 1 miliard telewidzów w kampanii ocenianej na 386 milionów dolarów.
• Za pośrednictwem 70 nadawców, 190 krajów otrzymywało przekaz z rajdu w trakcie jego trwania. Łącznie
wyemitowano 1 200 godzin programów dla 1 miliarda telewidzów.
• Biorąc pod uwagę czas transmisji, liczbę widzów oraz koszt reklamy, wartość tej kampanii szacuje się na 386 milionów
dolarów.
• W czasie rajdu 55 międzynarodowych, krajowych i regionalnych stacji wysłało swoje ekipy produkujące własne
materiały, niezależnie od programów realizowanych codziennie przez organizatorów.
Strona internetowa Dakar.com: 4.3 miliona gości
• Strona internetowa rajdu przyciągnęła 4.3 miliona gości, co oznacza wzrost o 43% w stosunku do roku 2011.
Wideoklipy umieszczone w sekcji wideo, w trakcie rajdu obejrzało 5 milionów internautów - dwa razy więcej, niż w roku
2011.
• Poza materiałami dostępnymi na dakar.com, oficjalną stronę rajdu na serwisie Facebook odwiedziło 470 000 fanów, a
40 000 osób śledziło Dakar na Twitterze.

 


WARTOŚCI DAKARU


Dakar – bezkonkurencyjna, wyjątkowa przygoda, której historia tworzyła się na najpiękniejszych pustyniach
naszej planety. Organizowany corocznie rajd stał się jednym z największych wyzwań sportowych naszych
czasów. Dakar to takŜe sprawdzian umiejętności nawigacyjnych. Co roku do walki stają nie tylko czołowi
zawodnicy, ale równieŜ amatorzy, którzy stawiając czoła wyzwaniom za kierownicą motocykla, quada,
samochodu czy cięŜarówki, spełniają swoje marzenia. Co roku pięćdziesiąt narodowości spotyka się na
starcie rajdu, a relacje telewizyjne ogląda miliard ludzi w 190 krajach.
Zawody sportowe o największej skali trudności
Dakar nie jest zwykłym rajdem, w którym wystarczy być szybkim, aby wygrać. Liczą się konsekwencja,
umiejętności nawigowania poza szlakami i wytrzymałość. KaŜda chwila słabości moŜe mieć zgubne skutki. Od
samego początku Dakar przyciąga mistrzów róŜnych kategorii, pragnących sprawdzić swoje umiejętności i
zmierzyć się z tym niezwykłym wyzwaniem.
Niezwykłe przeŜycie
Dla zawodników udział w Dakarze, jest tym samym, czym dla himalaistów wspinaczka na Mount.Everest, a dla
Ŝeglarzy rejs dookoła świata. Dotarcie do linii mety, to wyjątkowe wyzwanie. Często największe w ich Ŝyciu.
KaŜdy walczy o jak najlepsze miejsce, pamiętając jednocześnie o magii Dakaru. Bo Dakar to coś więcej niŜ
sama walka o podium. To spełnienie szalonych wydawałoby się marzeń. Pamięć o tym łączy wszystkich
zawodników. Bez względu na to, czy prowadzą motocykl, quada, samochód czy cięŜarówkę. Wszyscy mają
świadomość tego, Ŝe uczestniczą w czymś niezwykłym. A to daje poczucie jedności. Solidarność jest jednym
z fundamentów tego, co określa się jako “duch Dakaru”. Mimo róŜnych narodowości, wszyscy zawodnicy
mówią tym samym językiem.


Rajd Dakar – obywatel świata


Dakar narodził się w Afryce i tam zbudował swoją legendę. Ale pociąga go nieznane. Chęć odkrywania
nowych miejsc popycha Dakar w zupełnie nowe miejsca. Odkrywanie nowego, nieustanny rozwój - to równieŜ
powody, dla których rajd powstał. Sahara fascynowała zawodników przez niemal trzydzieści lat. Ale przyszedł
czas na zmiany. Od kilku lat Dakar poświęcił się odkrywaniu nowego kontynentu. Chce zadziwiać i zaskakiwać
nie tylko zawodników, ale i swoją publiczność. Dakar stał się obywatelem świata – niezwykłą,
międzynarodową imprezą, której siłą jest dąŜenie do przekraczania granic i otwartość uczestników na coraz to
nowe wyzwania. Wszystkich łączy pragnienie zmierzenia się z pustyniami świata.
ŚRODOWISKO I DZIEDZICTWO
Od samego początku Dakar korzystał ze wspólnego zamiłowania do wspaniałych okolic i wyjątkowych
miejsc przyrodniczych. Organizatorzy rajdu zwracają szczególną uwagę na miejsca, które odwiedzają i ciągle
starają się zmniejszyć wpływ na środowisko oraz zachować dziedzictwo kraju, który odwiedzają.
Impreza, która kompensuje emisję CO2
W 2013 Rajd ponownie skompensuje całość swojej bezpośredniej emisji CO2 (wyprawy rekonesansowe,
zawodnicy, logistyka itp.). Wartość bezpośredniej emisji to 15 000 ton CO2, co stanowi 48% całkowitej emisji
bezpośrednio i pośrednio związanej z Rajdem.
Projekt Madre de Dios* , sukces środowiskowy i społeczny
Dakar kompensuje całość swoich bezpośrednich emisji poprzez wsparcie w wysokości 200 000 USD, jakiego
udziela społecznemu i środowiskowemu projektowi Madre de Dios. Poprzez szereg działań
przeprowadzonych w celu zapobieŜenia wylesianiu peruwiańskiej części Amazonii, projekt Madre de Dios
uratował prawie 120 000 hektarów lasów, które zostałyby zniszczone w ciągu najbliŜszych 10 lat.
*www.madrededios.com
Wspólnie zaplanowana trasa
Planując trasę Dakaru zawsze zwracano duŜą uwagę na ochronę miejsc uwaŜanych za szczególnie naraŜone
na zniszczenie. Aby zachować spójność trasy niezbędna jest ścisła współpraca między organizatorami rajdu
i odpowiednimi słuŜbami władz Argentyny, Chile i Peru zajmującymi się środowiskiem i dziedzictwem
narodowym. W Argentynie trasa konsultowana jest z Ministerstwem Środowiska oraz ze słuŜbami kaŜdej
prowincji goszczącej rajd. W Chile główne kontakty, to CMN (Consejo de Monumentos Nacionales – Rada
Pomników Narodowych), MMA (Ministerio Medio Ambiante – Ministerstwo Środowiska), CONAF (Corporación
Nacional Forestal de Chile – Chilijska Narodowa Korporacja Leśna) oraz CONADI (Corporación Nacional de
Desarollo Indigena – Narodowa Korporacja Rozwoju Kraju). RównieŜ w Peru władze Ministerstwa Środowiska
i Ministerstwa Kultury, od samego początku są zaangaŜowane w ustalanie przebiegu trasy, która jest
nadzorowana przez oba ministerstwa.
SOLIDARNOŚĆ
Program „Un Techo para mi País” (Dach dla mojego Kraju)
W przypadku zaangaŜowania w projekt “Un Techo para mi País”, działania rajdu skierowane są na
zapewnienie w sytuacjach kryzysowych, dachu nad głową ludziom w potrzebie. Od pięciu lat Dakar wspiera tę
organizacje dobroczynną, która realizuje szeroki zakres działań. Oto najwaŜniejsze dokonania:
• 510 000 dolarów dotacji w ciągu 4 lat
• zbudowanie 250 domów dla poszkodowanych
• realizowanie projektów społecznej reintegracji dla rodzin korzystających z takiej pomocy (nauka czytania
i pisania, sprzęt komputerowy itp.)
• również zawodnicy i sponsorzy, idąc w ślady organizatorów, aktywnie wspierają “UnTecho para mi País”,
Program „Actions Dakar”
Od roku 2002 A.S.O. i SOS Sahel działają wspólnie w celu wdrażania i rozwijania programu Actions Dakar,
który propaguje rozwijanie dobrych praktyk ochrony środowiska (oszczędzanie drewna opałowego,
innowacyjne systemy nawadniania, mikro uprawy, optymalizacja metod zbierania odpadków itp.). Projekty są
uruchamiane i nadzorowane we współpracy z komitetami wioskowymi, które uczestniczą w każdym etapie ich
realizacji.
Oprócz wielu inicjatyw w Mauretanii i Mali, pomoc koncentruje się na regionie Louga we wschodnim Senegalu.
Główne osiągnięcia, to:
• Ponad 700 000 euro przekazanych przez A.S.O. na cele Actions Dakar
• Uruchomiono 163 mikroprojektów (angaŜowane kwoty od € 2 000 do € 5 000 na projekt dla umożliwienia
koordynacji w skali mikro przez komitety wioskowe).
• 331 000 osób skorzystało bezpośrednio z pomocy organizacji, m. in. dzięki poprawie warunków
higienicznych.


DAKAR 2013 HARMONOGRAM


W ostatnich, kilku latach, poszczególne edycje pokazywały nowe, nieustannie zmieniające się oblicze Dakaru.
Aby zawodnicy, media i entuzjaści Dakaru byli na bieŜąco z najnowszymi informacjami, organizatorzy
corocznie organizują Dakar World Tour – cykl spotkań, których celem jest przybliŜanie załoŜeń kolejnej
edycji. W roku 2012, zaplanowano 9 takich prezentacji, a nowością na ich mapie jest Południowa Afryka.
21 marca 2012: Prezentacja Dakar 2013 w Paryżu
16 kwietnia 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Limie (Peru)
18 kwietnia 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Santiago (Chile)
19 kwietnia 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Buenos Aires (Argentyna)
25 kwietnia 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Warszawie (Polska)
2 maja 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 Eindhoven (Holandia)
3 maja 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Mediolanie (Włochy)
8 maja 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Pekinie (Chiny)
15 maja 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Barcelonie (Hiszpania)
15 maja 2012: Otwarcie listy zgłoszeń Dakar 2013
23 czerwca 2012: Konferencja prasowa Dakar 2013 w Południowej Afryce (Botswana)
Koniec listopada 2012: Wysyłka pojazdów z Europy do Ameryki Południowej
2 - 4 stycznia 2013: Odbiór administracyjny i techniczny w Limie
5 stycznia 2013: Konferencja prasowa i ceremonia rozpoczęcia Rajdu
5 - 20 stycznia 2013: Rajd Dakar (Peru, Argentyna, Chile)
13 stycznia 2013: Dzień odpoczynku w San Miguel de Tucuman (Argentyna)
20 stycznia 2013: Zakończenie rajdu w Santiago de Chile

 

Tekst i Zdjęcia: ASO

 
Designed by vonfio.de