Auto-Turystyka w świecie BMW |
Wpisany przez Administrator |
sobota, 12 lutego 2011 11:22 |
BMW Welt
Koncern BMW słynie z tego, że wyprzedza technologicznie niemal wszystkich konkurentów. To na jakości wykonania samochodów tej marki, rozwiązaniach technologicznych i wizji rozwoju motoryzacji wzoruje się wielu konkurentów. Postanowiliśmy naocznie sprawdzić, co mają na ten temat do powiedzenia w Bawarii. Zwiedzanie świata BMW, muzeum i fabryki, to coś, co planowaliśmy od dawna.
Rano jesteśmy umówieni w Monachium, w budynku BMW Welt położonym obok słynnego i wieżowca centrali (zwanego „vierzylinder”) widocznego z wielu kilometrów - visavis stadionu olimpijskiego i wieży telewizyjnej. Budynek BMW Welt został otwarty w październiku 2007r. Odwiedza go ponad 2 miliony gości na rok. Architekt profesor Brix pofolgował sobie. Stworzył jeden z najbardziej intrygujących projektów na świecie, o oryginalnej bryle i multifunkcjonalny. Odbywają się tam liczne zjazdy i kongresy, pokazy mody, a nawet koncerty jazzowe słynnego BMW Jazz Club. Wraz z muzeum tworzy niepowtarzalne miejsce, gdzie cała historia jest w jednym miejscu. W BMW Welt klienci z całego świata mogą odebrać samochód, który zakupili u dealera i osobiście nim wyjechać. Firma może wydać w ten sposób nawet 100 pojazdów dziennie.
Muzeum zaprojektował Karl Schwarcer w 1973r. Obecnie po przebudowie i rozbudowie zaprezentowano kompletnie nową koncepcję muzeum. Dynamika, design i kultura, tak można ująć to w skrócie. Cała historia w jednym miejscu
Historia BMW zaczyna się od produkcji silników lotniczych (stąd charakterystyczne biało-niebieskie logo w kształcie śmigieł samolotu) Pierwszym eksponatem w muzeum, który rzuca się nam w oczy jest silnik lotniczy z 1918 roku. To rzędowa szóstka tak charakterystyczna dla firmy do dziś, o pojemności 23 litrów i mocy 300 KM przy 1650 obr/min. Używano go w Junkersie F13, Heinklu HD 39, Dornierze „Merkur”, Albatrosie L74. Jest też silnik gwiazdowy do Focke Wulfa z 1944r o pojemności 41,8 litra i mocy 2000 KM. Następnie firma BMW tworzy pierwszy motocykl - model R32 z roku 1923. 2 cylindry w układzie boxer są również utożsamiane z firmą do dziś. Pojemność 494 cm, 8,5 KM przy 2200 obr/min. Hamulec tylko na tylne koło miał drewniane zaciski. Następny przełom w historii to produkcja samochodów – szczytowym osiągnięciem tamtych lat to przedwojenne BMW 328 Superleggera o konstrukcji nadwozia wykonanej z magnezu i aluminium – waga tylko 32 kg. Poszycie z aluminium zrobiono w manufakturze w Mediolanie. Silnik miał moc 136 KM. To auto wygrało słynny wyścig Mille Miglia w 1940 roku. Następny przełom to powojenna produkcja tanich samochodów Isetta. Potem przychodzą lata 60-te i 70-te koncern BMW nabiera skrzydeł - jest pierwsze auto z turbodoładowanym silnikiem, seryjnie produkowane w europie, model 2002 Turbo z 1973 roku. Wystawiono szereg silników podzielonych na rodzaje: wyścigowe i rzędowe 6-cio cylindrowe z których słynie BMW. Silniki Formuły 1 miały moc ok. 1000KM z silnika o pojemności 1,5L i wielkiej turbosprężarki jak i V10 z 2005 roku, o mocy 930 KM z pojemności 3,5 L. Lecz BMW najlepiej czuje się w wyścigach samochodów turystycznych i wyścigach długodystansowych. Wielokrotnie wygrywało w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych. Słynni kierowcy Augusto Farfus i Andy Priaulx znani są szerokiej publiczności. BMW wygrało 19 razy słynny wyścig 24h Nurburgring, w tym ubiegłoroczną edycję. Mało kto wie, iż BMW zdobyło 19 tytułów Mistrza Świata w wyścigach sidecarów (motocykle z przyczepką).
Sztuka i przyszłość
Dla koncernu tworzą także słynni artyści. Jedno auto wyścigowe M1, startujące przez dwa sezony w ProCar Races malował własnym pędzlem sam Andy Warhol. Na szczęście przez dwa sezony to dzieło sztuki nie zostało nawet zarysowane. W części muzeum wyglądające z zewnątrz jak filżanka kawy oglądamy wiele aut wyglądających niczym służbowe pojazdy dzieci kwiatów. Nie mogło zabraknąć futurystycznego Hydrogen Car zasilanego wodorem z silnikiem V12 6,0 l o mocy 286 KM, który osiągnął 300,175 km/h. Po południu idziemy na zwiedzanie pracującej na dwie zmiany fabryki. Jest niczym doskonale żyjący organizm -każdy metr powierzchni jest wykorzystany. Taśmy produkcyjne idą na kilku poziomach. Roboty precyzyjnie spawają i składają na ograniczonej powierzchni. Malowanie odbywa się wodorozpuszczalnymi ekologicznymi farbami. Dostawa części odbywa w systemie „Just In Time” - dlatego nie potrzeba dużych magazynów na części. Produkuje się 900 aut dziennie, niemal 300 tys rocznie a zużywa się na to 600 ton stali dziennie.
Tekst i zdjęcia i film: Mirosław Wdzięczkowski i Maciej Szanter
Zobacz także; |