Ekologia i bezpieczeństwo Drukuj
Wpisany przez Administrator   
niedziela, 15 listopada 2009 22:47

 

Ekologia i bezpieczeństwo

 

 

W motoryzacji jest tyle tematów godnych uwagi, iż rzadko zajmujemy się niezwykle istotnym tematem opon. Wszakże to jedyny element auta mający kontakt stale z jezdnią. Jest przez to narażony na ciągłe zmiany warunków pracy. Zimno i gorąco, deszcz i lód, suchy asfalt i wyboista droga gruntowa. Oto obraz pracy wszystkich opon.

 

ZOBACZ TAKŻEZIMOWE TESTY NOKIAN TYRES

 

 

 

 

W ostatnich latach na skutek doświadczeń w sportach samochodowych dużo się dzieje. Obniżone opory toczenia i poziom hałasu. Zmniejszone zużycie paliwa, podwyższony poziom przyczepności do nawierzchni. Jednak również następuje coraz większa specjalizacja na opony zimowe i letnie. W tych pierwszych bezapelacyjnie dominuje fiński Nokian, co sprawdziliśmy empirycznie podczas zimowych testów w Finlandii. Nokian to specjaliści od zimy, bo mają możliwość, by przez ponad sześć miesięcy testować swe wyroby w skrajnie zimowych warunkach.

Producentów opon letnich, którzy robią coraz doskonalsze wyroby jest więcej.

 

 

Pirelli znane jest od lat jako wytwórca ogumienia wyczynowego i sportowego do superszybkich samochodów osiągających ponad 300 km/h, jak Ferrari, Porsche i Lamborghini.

Model opony Cinturato P7 jest ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny. A przede wszystkim cechuje oponę dobra przyczepność do różnorodnej nawierzchni. Specjaliści projektując oponę zadbali o redukcję szkodliwych substancji do atmosfery, zminimalizowanie hałasu, skrócenie drogi hamowania i lepszą przyczepność. Co bardzo istotne zadbano również o gwarancję równomiernych osiągów w trakcie całego okresu eksploatacji opon. Opona Cinturato P7 została wykonana z materiałów nie zawierających olejów aromatycznych. Przekłada się to na zmniejszenie zużycia opony o 4% w trakcie użytkowania. Gwarantuje obniżenie poziomu hałasu o 30%, oraz redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery o 4% poprzez zmniejszenie oporów toczenia. To poprzez wprowadzenie nowej mieszanki gumy wyprodukowanej przy użyciu nanotechnologii. W jej skład wchodzą takie komponenty jak mieszanki polimeru, aramidu, czy polimery. Dzięki temu obniżono wagę opony o 8%, a opory toczenia aż o 20%. Cztery szerokie wzdłużne rowki zapewniają większe bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni. Skrócono drogę hamowania o 2% na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h i o 5% na suchej nawierzchni przy 100 km/h. Zastosowanie polimerów powoduje minimalizacje drgań na wybojach na różnorodnej nawierzchni. Cinturato P7 została wprowadzona do produkcji z myślą o autach klasy wyższej. Jest montowana w samochodach Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Volvo.

Pirelli od lat rozwija program innowacyjny Green Performance. Firma ma 5 centrów na trzech kontynentach.

 

 

Podobne podejście do produkcji nowoczesnych opon ma Goodyear, jeden z największych na świecie producentów ogumienia. Firma z siedzibą głowną w Ohio USA wytwarza oopony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 60 zakładach w 25 krajach świata. Nowa opona OptiGrip z rewolucyjna technologią SmartWear zapewnia wyjątkowe osiągi nawet po 30 tys km przebiegu. To letnia opona o polepszonych osiągach podczas jazdy i hamowania na mokrej nawierzchni, a także ze zwiększoną odpornością na aquaplaning. Opona zapewnia o 20% krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni po 30 tys km. Technologia SmartWear opiera się na połączeniu dwóch specjalnie zaprojektowanych warstw. W miarę zużywania się górnej warstwy odsłania się dolna, leżąca pod nią. Została zaprojektowana by zwiększyć przyczepność na nawierzchni mokrej. Odbywa się to poprzez odsłanianie ukrytych rowków i kanałów, które odsłaniają się stopniowo w miarę zużywania się bieżnika. Te nowe rowki i nacięcia ułatwiają odprowadzanie wody, przez co utrzymują na wysokim poziomie przyczepność na mokrej nawierzchni, oraz odporność na aquaplaning.

Bieżnik o niskim oporze toczenia przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Sztywny środek opony przenosi ruchy kierownicy wprost na drogę, podczas gdy boki opony przenoszą naciski pojawiające się podczas pokonywania zakrętów. To poprawia pewność jazdy na krętej i wyboistej drodze. Opony Goodyear OptiGrip są dostępne w 16 rozmiarach obejmujących większość samochodów klasy średniej i wyższej.

W Polsce firma oferuje opony kilku marek. Jest głównym akcjonariuszem polskiej firmy oponiarskiej Dębica S.A.

 

 

Wkrótce sezon zimowy i jeszcze większe wymagania stawiane oponom, szczególnie w naszej szerokości geograficznej. W tej materii Pirelli i Goodyear także mają duże doświadczenie.

 

 

Tekst; Mirosław Wdzięczkowski