Najstarszy Mercedes Drukuj
Wpisany przez Administrator   
wtorek, 25 stycznia 2011 23:09



Mercedes Benz Polska ogłosił w zeszłym roku konkurs na najstarszego Mercedesa należącego od nowości do jedynego polskiego właściciela. Nadesłano 100 zgłoszeń, a warunek aby był straszy niż 25 lat spełniło tylko 40 osób.

Wygrał go Pan Aleksander Ratajczak, emerytowany profesor chemii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jego egzemplarz to model W110 200 D (czyli tzw. „skrzydlak”) z silnikiem o mocy 55 KM. Pan Aleksander kupił go (za 3 tys. $) wracając z ze stypendium w Kaliforni, a odebrał osobiście w fabryce w Sindenfingen 10 pażdziernika 1966 roku.


ZOBACZ TAKŻE;    RAJD POJAZDÓW ZABYTKOWYCH

Niesamowite jest że Profesor Ratajczak zapisywał w notesie wszystkie tankowania (od pierwszego przy fabryce za 24 Marki), średnie zużycie paliwa (7-8 litrów) przeglądy i przebiegi (obecnie ponad 300 tys km po całej Europie – najdalej Państwo Ratajczak byli na Peloponezie).

 

 



Jak wspomina w 1966 roku ropa kosztowała 2,40zł/l a benzyna ok.6,70zł/l. Za to wówczas miał nie małe problemy z serwisowaniem silnika diesla – nikt się nie znał na tej technice – królowały wówczas silniki benzynowe.




Rok sukcesów i ambitne plany

Jako, że Mercedes 125 lat temu wymyślił samochód, obchody będą trwały cały rok. Właśnie odbył się meeting prasowy podsumowujący rok 2010 i traktujący o planach na rok bieżący. A było się czym chwalić.

Prezes Mercedes Benz Polska podkreślał, że rok ubiegły był bardzo dobry dla firmy. W końcu roku zabrakło aut osobowych do sprzedaży. Gdyby było ich więcej, też by zostały sprzedane. W temacie samochodów dostawczych firma ma mocną pozycję po Fiacie i Renault.





W 2011r. Przygotowano aż sześć premier aut osobowych.

CLS – pierwszy kwartał

SLK – pierwszy kwartał

C Klasa – drugi kwartał

C Coupe – drugi kwartał

M Klasa – drugie półrocze

E Klasa – drugie półrocze



Firma będzie silnie rozwijać systemy ekologiczne Bluefficiency. Każdy model samochodu będzie rozwijany z użyciem technologii ekologicznych - nic dziwnego, firma posiada ogromne zaplecze naukowe. W historii motoryzacji wiele rozwiązań technicznych seryjnie po raz pierwszy zostało wprowadzonych właśnie w autach tej marki, jak kontrolowane strefy zgniotu, ABS, ESP czy poduszki powietrzne.

Tekst: Mirosław Wdzięczkowski i Maciej Szanter

Zdjęcia: Maciej Szanter

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ;

TATRA MUSEUM KOPRIVNICE

W MUZEUM MERCEDESA

125 LAT MERCEDESA - UROCZYSTY ZLOT