Home PREMIERY NISSAN e-NV200 - PREMIERA
NISSAN e-NV200 - PREMIERA Email
Wpisany przez Małgorzata Wdzięczkowska   
czwartek, 20 listopada 2014 22:00

 

 

CZADOWY DOSTAWCZAK... - ELEKTRYCZNY!

 

NISSAN GTR to jedno z tych aut, które są powodem westchnień i nieprzespanych nocy. Superauto z najbardziej wyrafinowaną technologią pod maską. Tak, japońska firma postanowiła raczyć klientów najnowocześniejszą technologią i postawić na ekologię. Dostawczy Nissan NV 200 bez silnika spalinowego, ani hybrydy, tylko z motorem elektrycznym i zestawem baterii. Wow!

 

FILM - ELEKTRYCZNY NISSAN e-NV200 - I


FILM - ELEKTRYCZNY NISSAN e-NV200 - II

 


Model LEAF to dość pojemny hatchback znany od pięciu lat. To auto od początku zbudowane jako wyłącznie elektryczne. NV200 inaczej, to nieduży pojazd dostawczy, raczej miejski i podmiejski niż na długie trasy. Może pomieścić dwie palety towaru. To w sam raz by był autem dowożącym towar do sklepu, kawiarni, zakładu usługowego, a w wersji kombi wygodną taksówką. Baterie i zespół napędowy nie zmniejszają miejsca dla pasażerów lub na bagaż, bo baterie są pod podłogą przedziału bagażowego. Silnik jest w miejscu spalinowego.

 


 

Za to jak fajnie jeździ! Ledwo wsiedliśmy do niego, a już zaczą się nam podobać. Doskonale przyspiesz, bo 100% momentu obrotowego dostępne jest już od zera obrotów silnika na minutę. Nic nie trzeszczy, jest cicho, bo motor elektryczny jest niemal bezszelestny. Prowadzenie samochodu jak w aucie osobowym. Na zakrętach czujemy się bardzo pewnie, pojazd nie kładzie się zbytnio na boki.

 


Właśnie odbyła się polska premiera modelu e-NV200.Mimo że e-NV200 w dużej mierze bazuje na elementach z dwóch innych nagradzanych modeli – elektrycznym zespole napędowym Nissana LEAF i nadwoziu Nissana NV200 – jest on zupełnie odrębną konstrukcją, w której unikatowe części stanowią ponad 30%. Sylwetka pojazdu w naturalny sposób przypomina NV200, ale ma też własny charakter,

łącząc funkcjonalność wysoko ocenianego lekkiego samochodu użytkowego

z futurystycznym stylem Nissana LEAF. e-NV200 to nowoczesna, zaawansowana

i funkcjonalna konstrukcja, a przy tym dobrze sprawdzona. Przed wprowadzeniem eNV200 na rynek przeprowadzono kompleksowe testy eksploatacji modelu w warunkach rzeczywistych. Przedprodukcyjne egzemplarze oddano w użytkowanie firmom o międzynarodowej renomie z Japonii i Europy – takim jak FedEx, Coca-Cola, DHL,

British Gas i japońska poczta – aby sprawdziły one przydatność tych pojazdów

w codziennej pracy.

Niezależne opinie zebrane w trakcie procesu oceny umożliwiły inżynierom Nissana

dopracowanie wersji produkcyjnej pod kątem maksymalnego zaspokojenia wymagań

i potrzeb klientów.

Nissan e-NV200 jest dostępny jako lekki użytkowy furgon lub jako pięciomiejscowy

samochód osobowy w wersji Combi lub bardziej luksusowej odmianie Evalia (Evalia nie

będzie oferowana w Wielkiej Brytanii). Furgon i Combi występują w różnych

konfiguracjach. Drzwi przesuwane montowane są standardowo z jednej strony nadwozia

lub opcjonalnie z obu stron. Z tyłu klienci mają do wyboru drzwi dwuskrzydłowe lub

tradycyjną klapę.


 

Nadwozie

 

Przód auta jest nieco podobny do modelu LEAF. Wydłużono przód o 160 mm. W centralnej części przodu pod emblematem Nissana znajdują się gniazda ładowania.

 

 

Pod kloszami reflektorów umieszczono charakterystyczne, zabarwione na niebiesko

światła pozycyjne i światła do jazdy dziennej w kształcie grotu strzały. Ich lodowy błękit

od razu kojarzy się z wizerunkiem pojazdów elektrycznych Nissana. Motyw ten powtarza

się na emblematach z nazwą modelu i grafice „Zero Emission” z boku pojazdu. Wersje

osobowe e-NV200 są wyposażone w energooszczędne oświetlenie w technologii LED

z przodu, a wszystkie odmiany mają diodowe światła pod przejrzystymi kloszami z tyłu,

co odróżnia nowy elektryczny model od NV200 z silnikiem spalinowym.

e-NV200 ma mocniej zarysowane nadkola i wydłużone progi, ponieważ zastosowanie

elektrycznego zespołu napędowego i układu jezdnego zaadaptowanego z modelu LEAF

wymusiło zwiększenie rozstawu kół przednich o 40 mm. Ogólna szerokość pojazdu

wzrosła o 60 mm, do 1755 m, ale pozostałe wymiary nadwozia są takie same, jak

w NV200. Praktyczne przesuwane drzwi po obu stronach nadwozia oraz dwuskrzydłowe

drzwi z tyłu maksymalnie ułatwiają załadunek i rozładunek. Alternatywnie z tyłu może

znajdować się klapa otwierana do góry.


Pozostałe różnice nadwozi wersji elektrycznej i spalinowej to między innymi 15-calowe


koła (zamiast 14-calowych) z nowym wzorem felg ze stopów metali lekkich i kołpaków.


Dostępne są również nowe kolory nadwozia – osiem dla wersji osobowych i sześć dla


furgonów. Jednym z nich jest atrakcyjny błękit Splash, czyli nowa wersja kultowego już


niebieskiego koloru zaprezentowanego po raz pierwszy wraz z Nissanem LEAF.

 


 

Wnętrze

 

Podobnie jak w nadwoziu, również i we wnętrzu e-NV200 Nissan wprowadził elementy

charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych tej marki, łącząc je z funkcjonalnymi

rozwiązaniami nagradzanego lekkiego pojazdu użytkowego.

Najbardziej zauważalną różnicą jest zmieniony zestaw wskaźników z diodowymi

wyświetlaczami podającymi kierowcy najważniejsze informacje. Dominuje tu cyfrowy

prędkościomierz, pod którym umieszczono trzy najważniejsze wskaźniki w pojeździe

elektrycznym: zużycia energii i działania układu jej odzyskiwania, rozładowania

akumulatora oraz informujący o dostępnym zapasie energii i zasięgu.

Dodatkowo na wielofunkcyjnym ekranie wyświetlane jest przewijane menu takich

informacji, jak dane dotyczące oszczędnej jazdy ze stanem naładowania akumulatora,

sumaryczny i dzienny licznik przebiegu, ciśnienie w ogumieniu, a także data, godzina

i temperatura zewnętrzna. Na wyświetlaczu podawana jest też informacja

o długookresowej kondycji akumulatora.


 


Jedna z kontrolek ostrzega o wysokiej lub niskiej temperaturze zaspołu akumulatorów, zapalając się odpowiednio na pomarańczowo lub niebiesko.

Pod względem wyposażenia e-NV200 przypomina samochód osobowy. Wyposażanie

obejmuje między innymi automatycznie włączane reflektory i wycieraczki, moduł

Bluetooth i złącze USB, wygodny „inteligentny” kluczyk, kamerę cofania, system

CarWings, podgrzewane fotele i podgrzewaną kierownicę. Nowy kluczyk umożliwia nawet

zdalne uruchomienie klimatyzacji w celu schłodzenialub ogrzania wnętrza przed podróżą.

Nowy elektryczny układ klimatyzacji został zoptymalizowany pod kątem zastosowania

lekkim pojeździe użytkowym, który w ciągu dnia pracy często zatrzymuje się i rusza

w dalszą drogę. W skład systemu wchodzi sterowanie wstępnym nagrzewaniem,

obsługiwane ze smartfona, oraz podgrzewanie kierownicy i foteli.

W wersjach osobowych zamontowano kanały nawiewu ciepłego powietrza dla pasażerów

podróżujących z tyłu, natomiast w furgonach bez stałej przegrody między kabiną

a częścią towarową można rozwinąć kurtynę zapobiegającą odpływowi ciepła.

W cieplejsze dni nowy system wentylacji wyłącza klimatyzację i ogrzewanie, zapewniając

naturalną wentylację i oczyszczanie zaparowanych szyb bez pobierania energii

elektrycznej, co wydłuża zasięg pojazdu.


 


Oprócz włączania systemu wentylacji o określonej godzinie lub zdalnie, system CarWings

umożliwia kierowcy lub osobie zarządzającej parkiem pojazdów monitorowanie

aktualnego stanu naładowania akumulatora i czasu do jego pełnego naładowania.

W wersjach wyposażonych w CarWings montowany jest także przekaźnik łączności

komórkowej umożliwiający sterowanie ładowaniem i wentylacją poprzez aplikację

w smartfonie lub komputerze. Dzięki zdalnemu monitorowaniu stanu akumulatora

kierownik parku pojazdów może przydzielać zlecenia kierowcom, których pojazdy mają

odpowiedni zasięg, bez potrzeby kontaktowania się znimi indywidualnie.

Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia obserwację drogi i otoczenia, a zwrotność

i kompaktowe wymiary e-NV200 umożliwiają maksymalnie sprawne poruszanie się po

zatłoczonych ulicach miasta.

Mimo węższego nadwozia ilość miejsca na poziomie ramion w kabinie jest podobna, jak

w konkurencyjnych modelach, zaś kokpit jest przestronniejszy dzięki umieszczeniu

dźwigni sterującej przekładnią w desce rozdzielczej, a nie między przednimi fotelami.

Wśród praktycznych elementów wyposażenia znalazły się między innymi uchwyty na

napoje mieszczące każda półlitrową plastikową butelkę, a także obszerne schowki na

drobiazgi.


 


Dzięki umieszczeniu zmodyfikowanego zespołu akumulatorów pod podłogą, między

osiami oddalonymi od siebie o 2725 mm, e-NV200 zachował największą w tej klasie

pojazdów pojemność przestrzeni ładunkowej, znaną z NV200. Mimo kompaktowych

wymiarów zewnętrznych e-NV200 ma przestrzeń ładunkową porównywalną z większymi

vanami.

Jej długość wynosi aż 2,04 mm, a po wyjęciu przegrody i złożeniu fotela pasażera

samochodem można przewieźć przedmioty o długości aż2,8 m. W najwęższym miejscu,

między nadkolami, podłoga ma 1,22 m szerokości.

e-NV200 ma najniższą podłogę w swojej klasie – tylko 524 mm nad poziomem jezdni –

przy ładowności 770 kg i miejscu na dwie standardowe europalety.


 


 

Silnik i akumulator

 

Nissan e-NV200 jest napędzany uznanym, dynamicznym silnikiem asynchronicznym na

prąd przemienny, pochodzącym z Nissana LEAF. Jednostka rozwijająca 80 kW mocy

i 254 Nm momentu obrotowego czerpie energię z kompaktowego 48-modułowego

akumulatora litowo-jonowego.

Ogniwa akumulatora są produkowane przez Nissana w Wielkiej Brytanii, skąd trafiają do

Hiszpanii, gdzie montuje się je w specjalnie zaprojektowanej obudowie umieszczanej

następnie pod podłogą pojazdu w taki sposób, aby nie wnikała ona do przestrzeni ładunkowej.

 

 

Zawieszenie i podwozie

 

Elektryczny zespół napędowy zaadaptowany z Nissana LEAF jest oparty na przedniej

ramie pomocniczej, obejmującej niezależne zawieszenie z kolumnami MacPhersona.

Rozstaw kół przednich wynosi 1530 mm i jest szerszyo 40 mm w porównaniu z NV200.

Średnica zawracania wynosi 11,3 m i jest większa tylko o 10 mm w porównaniu z NV200,

mimo szerszego rozstawu kół.

Z tyłu zastosowano kompaktowe jednopiórowe resory przejęte z NV200. Zapewniają one

nośność wymaganą od samochodu użytkowego, ale nie kosztem komfortu jazdy. Takakonstrukcja nie powoduje także zwężenia przestrzeniładunkowej.

Nisko położony środek ciężkości – co w dużej mierze jest zasługą masy zespołu

akumulatorowego i jego lokalizacji pod podłogą – sprawia, że e-NV200 ma znakomite

właściwości jezdne na poziomie rzadko (o ile w ogóle) spotykanym w segmencie lekkich

samochodów użytkowych.

Model charakteryzuje się niską bezwładnością w osi wzdłużnej i poprzecznej oraz

ograniczoną skłonnością do kołysania dzięki większej sztywności nadwozia. Ten uboczny

efekt obecności zintegrowanej obudowy akumulatora przyczynia się do wysokiego

komfortu jazdy i poprawy właściwości jezdnych. W połączeniu z niemal bezgłośną

i bezwibracyjną pracą silnika elektrycznego e-NV200prowadzi się bardziej jak luksusowa

limuzyna, a nie praktyczny samochód dostawczy.

Udoskonalony układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii (CRBS) ma bardziej

progresywną charakterystykę, a dzięki zastosowaniu oprogramowania PFS (symulacja

oporu pedału) oferuje takie same wrażenia z operowania pedałem hamulca, jak

w przypadku tradycyjnego układu hamulcowego, nawet gdy działa funkcja odzyskiwania

energii.

CRBS odzyskuje maksimum energii zarówno poprzez akumulację momentu hamowania

regeneracyjnego (energia elektryczna), jak i momentu tarcia (energia cieplna), co

zwiększa wydajność hamowania z odzyskiem energii o 14%.

 

 

Bezpieczeństwo

 

Nissan e-NV200 oferuje taki sam poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, jak

NV200 i jeszcze większy poziom ochrony pieszych dzięki przodowi wydłużonemu

o 160 mm. Pasy bezpieczeństwa są wyposażone w napinacze, a kierowcę i pasażera

chronią także dwie pełne czołowe poduszki powietrzne. Konstrukcja boku nadwozia

została wzmocniona pod kątem optymalnego rozpraszania energii uderzenia.

Akumulator i układy elektryczne pojazdu są nie tylko zamknięte w solidnej metalowej

obudowie, ale także chronione przez czujniki automatycznie odłączające prąd w razie

kolizji. Dzięki akumulatorowi zintegrowanemu z podłogą e-NV200 ma niski środek

ciężkości zapewniający doskonałe właściwości jezdne. Kierowca może także liczyć na ESP

oraz hamulce tarczowe czterech kół montowane w standardzie.

Jednym z elementów podnoszącym bezpieczeństwo czynne jest układ ułatwiający

ruszanie na wzniesieniu. Jednobiegowa przekładnia oznacza, że kierowca ma pod stopami

tylko dwa pedały, więc mocno obciążony pojazd ruszający na wzniesieniu mógłby się

stoczyć, gdyby kierowca zbyt wolno przenosił stopę z hamulca na pedał przyspieszenia.

Przeciwdziała temu stosowny układ, który automatycznie przedłuża działanie hamulców

o trzy sekundy po zdjęciu stopy z pedału, uniemożliwiając stoczenie się pojazdu do tyłu.

NISSAN e-NV200 to auto, które Auto-turystyka polubiła.

 


 

 
Designed by vonfio.de