ALFA ROMEO STELVIO Q4 2,2 D |
![]() |
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski |
sobota, 31 marca 2018 15:10 |
AUTO PONAD KONKURENCJĄ
STELVIO – czyli legendarna wręcz przełęcz we włoskich Alpach Wschodnich. Jest najwyżej położoną przełęczą, którą można pokonać samochodem. Niezwykle kręta droga wznosi się na 2757 metrów. Zachwyca wspaniałymi widokami na skaliste szczyty i zielone łąki. Taką nazwą swój samochód mogła nazwać tylko ALFA ROMEO – marka równie legendarna, co zasłużona dla sportów samochodowych. Ten pierwszy SUV marki nie tylko wybornie się prowadzi, co wyjątkowo wygląda – jest piękny niczym większość aut firmy.
PRZECZYTAJ TEŻ; ALFA ROMEO - HISTORIA MARKI
ZNAJDŹ NAS TEŻ NA FACEBOOK oraz YOUTUBE
OBEJRZYJ FILM - ALFA ROMEO STELVIO - TEST I
Jeśli samochód nazywa się Stelvio, to musi się doskonale prowadzić, gdyż nazwa zobowiązuje. Tak jest w istocie. Auto jest przysadziste, jakby nieco niższe niż wiele samochodów konkurencji. Jest także szerokie i ma duży rozstaw osi. Można pokusić się o twierdzenie, iż Alfa Romeo Stelvio to jeden z najważniejszych modeli marki w historii. Z pewnością obok modelu GIULIA najważniejszy obecnie.
OBEJRZYJ FILM - ALFA ROMEO STELVIO - TEST II
Alfa Romeo to wspaniała marka, mająca wielu fanów, a wręcz wyznawców. Co około 10 lat wprowadza samochód przełomowy, o którym mówi świat. Zawsze, każdy jej model jest piękny.
Dziś nawet marki premium i te super luksusowe mają w swej ofercie SUV-y. Tak jak Bentayga od Bentleya. Musiało w końcu paść i na Alfę. Jest to koncepcja udana.
ZOBACZ TAKŻE; ALFA ROMEO GIULIETTA - TEST
Stelvio jest oparte konstrukcyjnie na Giulii. Oznacza to, iż ma płytę podłogową Giulii, a więc bardzo sztywną, a konstrukcję nadwozia lekką jak piórko – w porównaniu z konkurencją. Tak, ten duży SUV z napędem na cztery koła waży tylko 1659 kg. Napędza go silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności 2143 cm i mocy 210 KM. A można jeszcze wybrać dwulitrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 280 KM.
Dla lepszego rozłożenia masy auto ma wzdłużnie umieszczony silnik, bardzo przesunięty do tyłu. Napęd na cztery koła ze wzdłużnie umieszczoną 8-biegową skrzynią biegów także korzystnie wpływa na rozłożenie masy. To wynosi 50/50%.
Charakter Stelvio jest dokładnie taki, jakiego można oczekiwać. Jest iście sportowy – prowadzi się lekko i błyskawicznie reaguje na ruchy kierownicą, dodanie gazu, czy też wciśnięcie hamulca. W przednich kołach są czterotłoczkowe zaciski hamulcowe i duże tarcze wentylowane. Zawieszenie dość twarde, dodatkowo 20-calwe koła z oponami o niskim profilu. To jedan z nielicznych przedstawicieli segmentu, w których tylko wysoka pozycja za kierownica zdradza do jakiego segmentu należą. Stelvio zapamiętamy jako SUV-a, którym z równie wielką przyjemnością jeździ się w trasie, na autostradzie jak i po krętych drogach, oraz w lekkim terenie. Mimo niewyłączalnego ESP możemy stwierdzić, iż chętnie nieco zarzuca tyłem. Nie trzeba nawet próbować tego kontrować, bo automatyczne załączenie napędu przedniego załatwia sprawę – prostuje samochód. Można również pokusić się o twierdzenie, iż to najprzyjemniejszy w prowadzeniu SUV w segmencie.
Silnik wysokoprężny turbo 2143 cm potrafi wiele. W dodatku jest cichy w pracy. Dobrze przyspiesza i nie ma zbytniego zapotrzebowania na paliwo. Do tego skrzynia biegów 8- przełożeniowa, która w trybie pracy normal lub eco działa poprawnie, ale w trybie dynamic wręcz wspaniale. Nie potrzeba nawet przekładni manualnej. Duże łopatki do zmiany manualnej są jak najbardziej potrzebne.
Stelvio to nie tylko dobre osiągi i parametry techniczne, lecz także funkcjonalność. Miejsca w środku jest bardzo dużo. Zarówno na fotelach przednich, jak i tylnych. Fotele są wygodne i dobrze trzymają na boki. Duża i gruba kierownica z pełnym sterowaniem tempomatem, komputerem i radiem. Podcięta z dołu. Ma też eleganckie wstawki z aluminium. Ma też pewien michałek, ale jakże radujący nasze zmysły. Przycisk START/STOP niczym w aucie wyczynowym. Za nią duże przejrzyste zegary. A obok na środku deski rozdzielczej jest duży ekran. Niestety – co nas bardzo zaskoczyło – pojazd nie ma nawigacji.
Całość uzupełniają drewniane wstawki z prawdziwej listewki, a nie plastikowa podróbka. Są także eleganckie okrągłe nawiewy. Między fotelami duży schowek i przełącznik trybów pracy silnika i układu napędowego.
DANE TECHNICZNE;
- Silnik – 4cyl. Rzędowy z turbodoładowaniem, wysokoprężny - Pojemność – 2143 cm - Moc – 210 KM przy 3750 obr/min - Max. Moment obrotowy – 450 Nm przy 1750 obr/min - Skrzynia biegów – 8-biegowa automatyczna - Napęd – 4x4 - Dł/szer/wys – 4687/1903/1671 mm - Rozstaw osi – 2818 mm - Masa własna 1659 kg - Pojemność bagażnika – 525/1600 litrów - Przyspieszenie 0-100 km/h – 7,6 sek - Prędkość maksymalna – 210 km/h - średnie zużycie paliwa – 4,8 – 6,5 litra
Tylna kanapa obszerna i wygodna. Najlepiej dla dwóch osób, ale na krótszych dystansach można jechać w trzy osoby. Bagażnik 525 litrów jest dużym pozytywnym zaskoczeniem. Jest bardzo ustawny, ma także mniejsze wnęki, a także pod podłogą dodatkowe mniejsze schowki.
Wreszcie najważniejsze – wygląd zewnętrzny. Absolutnie nie ma się do czego przyczepić. Stelvio to samochód wręcz zjawiskowy. Płynne linie subtelne detale i doskonałe proporcje. Co tu więcej pisać. Zobaczcie sami!
Piękne auto, doskonale się prezentuje. Co by nie mówić o stylistach z Italii, to zawsze buty i auta projektują najlepiej. Do tego wyposażenie i jakość wykończenia przednia. ALFA ROMEO STELVIO 2,2 DIESEL to jeden z najciekawszych samochodów na rynku. Na ulicy każdy się za nim oglądał. Tak trzymać.
Tekst, zdjęcia i filmy Robert i Mirosław Wdzięczkowscy.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ;
ALFA ROMEO GIULIETTA W PAŁACU DOMANIOWSKIM
|