100 - LECIE MAZDY - FAKTY I SUKCESY |
![]() |
Wpisany przez Administrator |
niedziela, 10 maja 2020 06:58 |
STULECIE PRZEŁAMYWANIA KONWENCJI: MAZDA 1920-2020
Podejmowanie niekonwencjonalnych działań i nowych wyzwań w dążeniu do dostarczenia jak największej przyjemności z jazdy wpisane jest w DNA marki MAZDA. Potwierdzają to księgi rekordów i kroniki wydarzeń historycznych pełne dowodów determinacji producenta, by osiągnąć sukces wybierając własną drogę. Te zróżnicowane i liczne rekordy, kamienie milowe oraz inne legendarne osiągnięcia dotyczą wielu obszarów działalności firmy.
ZOBACZ; WEEKEND SPORTÓW MOTOROWYCH NA MAZDA RACEWAY
Sięgając po nowe wyzwania – rekordowe dziedzictwo Mazdy
PRZECZYTAJ TEŻ; MAZDA W PRZESTRZENI INDUSTRIALNEJ
Wszystko zaczęło się w 1931 roku, gdy firma produkująca obrabiarki zbudowała swój pierwszy trójkołowy pojazd ciężarowy i nadała mu nazwę Mazda-Go. Toyo Kogyo Co., - tak wtedy nazywała się Mazda, miała zmienić się na przestrzeni kolejnych dekad w producenta, który do dziś wypuścił na rynek ponad 50 milionów samochodów i zamierza osiągnąć zdolność produkcyjną ponad 2 milionów sztuk pojazdów rocznie do 2024 r. Od samego początku, przez wszystkie lata swojej działalności, firma zawsze stawiała sobie ambitne cele i wysoko zawieszała poprzeczkę.
ZOBACZ RÓWNIEŻ; MAZDA NA PODLASIU
Chronologia znaczących wydarzeń
1936 r. Mazda wyrusza w swoją pierwszą trasę promocyjną po Japonii z pięcioma modelami Mazda-Go (typ KC oraz DC). Startując z Kagoshimy, najdalej na południe wysuniętego cyplu głównego japońskiego archipelagu wysp, ekspedycja udowadnia wytrzymałość trójkołowej ciężarówki. Na trasie liczącej 2700 km, pojazdy pokonują zakurzone, błotniste i kamieniste drogi, by po 25 dniach podróży dotrzeć do Tokio. Zainteresowanie prasy i opinii publicznej znacząco podniosło wyniki sprzedaży, a zachęcony tym sukcesem producent już w 1940 roku przedstawił prototyp swojego pierwszego samochodu osobowego. Druga wojna światowa wstrzymała jednak rozpoczęcie produkcji czterodrzwiowego sedana.
1945 r. Mazda wznawia produkcję w fabryce w Hiroszimie w zaledwie cztery miesiące po zrzuceniu bomby atomowej na to miasto.
1960 r. Firma debiutuje na rynku samochodów osobowych w prawdziwie rekordowym stylu dzięki premierze Mazdy R360 Coupé. Urocze i lekkie coupé z układem miejsc 2+2 zdobywa już
1967 r. Premiera Mazdy Cosmo / 110S – pierwszego na świecie seryjnie produkowanego pojazdu wyposażonego w dwurotorowy silnik Wankla i zaledwie drugiego masowo produkowanego modelu w historii napędu rotorowego. Cosmo był pierwszym samochodem z silnikiem Wankla, biorącym udział w wyczerpującym 84-godzinnym wyścigu długodystansowym Marathon de la Route na słynnym niemieckim torze Nürburgring, który ukończył na 4. Miejscu w klasyfikacji generalnej w 1968 r.
1970 r. Mazda produkuje stutysięczny egzemplarz samochodu z silnikiem Wankla – takiego poziomu produkcji nie osiągnął nigdy żaden inny producent. Producent z Hiroszimy do tej pory wprowadził do sprzedaży niemal dwa miliony samochodów osobowych, pickupów i vanów wyposażonych
1973 r. Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Tokio Mazda dokonuje przełomu i prezentuje pojazd przyszłości - Mazda CVS Personal Car. Wyprzedzający w wielu sferach swoje czasy, prototypowy, autonomiczny i elektryczny minivan zapowiadał wizję ruchu samochodowego przyszłości, która dynamicznie ewoluuje do dziś.
1977 r. Dwie Mazdy 323 pokonują 15000 km w podróży z Hiroszimy na swoją premierową prezentację podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Podczas 40-dniowej trasy nie odnotowano żadnych usterek z wyjątkiem kilku przebitych opon. Nowy kompaktowy model dowiódł swojej niezawodności jeszcze zanim trafił do sprzedaży.
1978 r. Wprowadzenie do sprzedaży Mazdy RX-7 – stylowego, kompaktowego sportowego coupé. Zachwycająca w prowadzeniu RX-7, stanie się najpopularniejszym modelem z silnikiem Wankla w historii, notując rekordową sprzedaż 811000 egzemplarzy w ramach trzech generacji i niezliczone rekordy na torach wyścigowych. W tym samym roku, zmodyfikowana Mazda RX-7 ustanawia rekord prędkości w swojej klasie, osiągając 296 km/h podczas prób w Bonneville Salt Flats w USA.
Lata 80. Kultowa RX-7 z silnikiem Wankla ustanawia liczne rekordy na torach wyścigowych, wygrywając między innymi ponad 100 wyścigów IMSA, więcej niż jakikolwiek samochód z klasycznym silnikiem tłokowym. Jednocześnie, Mazda RX-7 dominowała w klasie GTU (poniżej 2500 cm3 pojemności skokowej) podczas wyścigu 24 Hours of Daytona aż przez 12 lat z rzędu (lata 1982-93). W 1986 r. II generacja RX-7 ustanowiła nowy rekord prędkości w swojej klasie z wynikiem 383,7 km/h także w Bonneville.
1989 r. Mazda prezentuje model MX-5, samodzielnie ożywiając segment klasycznych roadsterów stosując koncepcję Jinba-Ittai, czyli „jedności jeźdźca i konia”. Wyznaczając nowe standardy w zakresie lekkiej konstrukcji i łatwo osiągalnej radości z prowadzenia, ten niedrogi, dwumiejscowy roadster staje się natychmiastowym przebojem, wielokrotnie bijąc własne rekordy produkcji i sprzedaży, jednocześnie zdobywając setki nagród na świecie i przyciągając tętniącą życiem społeczność fanów. Staje się również najczęściej startującym w wyścigach samochodem produkcyjnym na świecie.
1990 r. W nawiązaniu do historycznej podróży w 1977 roku, sześć modeli Mazdy (626, 323 oraz użytkowe E2200) pokonują trasę z Japonii do europejskiej centrali w Leverkusen, wiodącą w większości przez rozpadający się właśnie Związek Radziecki.
1991 r. Jednym z najbardziej spektakularnych zwycięstw w historii silnika Wankla, jest wygrana Mazdy 787B w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Było to pierwsze w historii zwycięstwo producenta
1993 r. Premiera Mazdy Xedos 9 (zwanej także Millenia lub Eunos 800) – pierwszego seryjnie produkowanego samochodu dostępnego z silnikiem pracującym w cyklu Millera. Sedan należący do segmentu E wyposażony w 2,3-litrowy silnik V6, wyposażony został w unikalną konfigurację łączącą opóźnione zamykanie zaworu dolotowego z turbosprężarką w celu uzyskania większej mocy z mniejszej pojemności przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności.
1995 r. Zmodyfikowana, III generacja RX-7 ustanawia kolejny rekord prędkości w Bonneville osiągając 389 km/h.
2000 r. Księga Rekordów Guinnessa odnotowuje, że MX-5 jest najlepiej sprzedającym się dwu-miejscowym roadsterem w historii z wynikiem 532000 egzemplarzy. Od tego czasu statystyki sprzedaży były wielokrotnie aktualizowane, a MX-5 utrzymuje nadal ten wspaniały tytuł z liczbą ponad miliona sprzedanych sztuk.
2004 r. Mazda RX-8 z silnikiem Wankla korzystała z najlepszych rozwiązań swojej poprzedniczki. Ustanowiła 40 międzynarodowych rekordów FIA podczas 24-godzinnego maratonu na torze Papenburg w północnych Niemczech.
2011 Premierowa prezentacja Technologii Skyactiv – gamy niekonwencjonalnych silników, skrzyń biegów, nadwozi i podwozi zaprojektowanych w celu maksymalizacji oszczędności paliwa, wydajności, bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy. Technologii Skyactiv tym towarzyszy nowa stylistyka projektowania Mazdy – KODO – Dusza Ruchu. Debiutujące w modelu CX-5 – całkowicie nowym przedstawicielu segmentu SUV – rozwiązania Skyactiv i stylistyka KODO będą konsekwentnie adaptowane do każdej kolejnej generacji modeli Mazdy, spotkają się z doskonałym przyjęciem na rynku i zostaną wielokrotnie nagrodzone.
2013 r. Kilka egzemplarzy nowej generacji Mazdy 3 powtarza słynną trasę przejazdu z Japonii do Niemiec przez Rosję, Białoruś i Polskę – tym razem z fanami, dziennikarzami i blogerami, relacjonującymi na żywo emocje przejazdu z trasy na miejsce premiery podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie.
2013 r. Społeczność fanów Mazdy ustanawia nowy Rekord Świata Guinnessa tworząc najdłuższą paradę
2014 r. Mazda6 demonstruje możliwości swojego silnika Skyactiv-D, pobijając poprzedni rekord najwyższej średniej prędkości podczas 24-godzinnej jazdy (221.1 km/h vs 209.8 km/h) na niemieckim owalu w Papenburgu. Przy tej okazji pobitych zostało wiele innych rekordów FIA dla turbodiesli o pojemności z przedziału pojemności 2.0-2.5 l.
2014 r. Fani Mazdy pobili rekord świata, gromadząc w jednym miejscu 1934 roadsterów z całej Ameryki Północnej podczas imprezy organizowanej na torze Mazda Raceway w Laguna Seca w stanie Kalifornia.
2016 r. Milionowy egzemplarz MX-5 czwartej generacji opuścił taśmę montażową w fabryce Nr 1 Ujina w Hiroszimie. Soft-top w charakterystycznym kolorze Soul Red wyruszył na światowe tournée, podczas którego zebrał autografy ponad 200000 fanów z całego świata.
2018 r. Kolejny przełomowy moment – 50-milionowy egzemplarz Mazdy opuszcza japońską fabrykę. Kolejne epokowe wydarzenia są przed nami, gdyż Mazda stawia sobie za cel zwiększenie rocznej globalnej zdolności produkcyjnej do 2 mln. samochodów do roku 2024.
2018 r. Mazda potwierdza wszechstronny charakter popularnej CX-5, która w wersji z napędem na obie osie przejeżdża przez zamarznięte jezioro Bajkał. Mazda jest pierwszym producentem, który otrzymał oficjalną zgodę, by przemierzyć Syberię przejeżdżając przez najstarsze i największe jezioro na świecie.
2019 r. Prawdziwie w swoim żywiole, pierwsza generacja MAZDA MX-5 bije rekord największej liczby ekstremalnie ostrych zakrętów pokonanych podczas 12-godzinnej jazdy górską serpentyną. Podczas deszczowej nocy na trasie do lodowca Kaunertal w austriackich Alpach, MX-5 z wynikiem 2900 pokonanych zakrętów niemal podwoiła poprzedni rekord, odnotowany przez niemiecki RID Rekord Institut für Deutschland.
2019 r. Premiera Skyactiv-X, pierwszego na świecie seryjnie produkowanego silnika benzynowego
|