Home NEWSy MARKA TEXTAR MA 110 LAT
MARKA TEXTAR MA 110 LAT Email
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski   
niedziela, 17 września 2023 15:44

 

 

110 LAT MARKI TEXTAR

 

Charakterystyczne dla niej innowacje i dążenie do doskonałości przyczyniły się do powstania bezpiecznych, cichych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań dotyczących hamulców, które niezawodnie zatrzymują pojazdy na całym świecie. Marka  TEXTAR, będąca synonimem najwyższej jakości produktów ciernych, świętuje w tym roku 110 lat istnienia.

 

 

 

 

Za oficjalny początek marki Textar przyjmuje się datę 23 lipca 1913 roku. Powstała wtedy spółka handlowa produkująca tarcze hamulcowe do wagonów kolejowych i metra. Historia jest jednak dłuższa i sięga początków motoryzacji. Pierwsze hamulce były drewnianymi klockami do spowalniania powozów konnych. Wraz z pojawieniem się pierwszych wehikułów silnikowych, wizjoner i przedsiębiorca Walter Wilson Cobbett zdał sobie sprawę, że do hamowania pojazdów w dość prosty sposób można wykorzystać produkowane przez jego firmę plecione pasy.

 

 


 

 

Warto tu przypomnieć, że 110 lat temu pasy tekstylne były dla przemysłu tak ważne, jak dziś mikroprocesory. Ich brak paraliżował funkcjonowanie całej branży. Pierwsze firmy zajmujące się produkcją miały zazwyczaj niewielką liczbę maszyn, np. maszynę parową, której moc musiała być przekazywana do wielu mniejszych urządzeń. Do przenoszenia mocy z wału głównego wykorzystywano właśnie tekstylne pasy transmisyjne współpracujące z systemem kół napędowych i pasowych.

Od pasów ciernych do samochodów elektrycznych

Mimo sporego zapotrzebowania, producenci pasów poszukiwali też nowych zastosowań dla swoich produktów. Wiele możliwości znaleźli w rozwijającej się branży motoryzacyjnej, początkowo w układach przeniesienia napędu, a następnie także w hamulcach. Pierwsze samochody wykorzystywały hamulec taśmowy, który działał na przekładnię. Dopiero później zaczęto stosować zewnętrzne hamulce taśmowe do bezpośredniego hamowania kół. Technologia ta była stosowana przez Amerykanów do 1920 roku. Do pierwszej wojny światowej standardem było hamowanie tylko tylnej osi.

Dotyczyło to również Forda Model T, pierwszego samochodu produkowanego seryjnie. Był on wyposażony fabrycznie w elementy cierne opracowane przez współzałożycieli marki Textar. W aucie zastosowano taśmowy układ hamulcowy działający na układ przeniesienia napędu, który wspomagany był taśmowymi hamulcami bębnowymi przy tylnych kołach. W 1910 roku firma Walter Willson Cobbett dostarczała na potrzeby produkcji tego pojazdu 130 000 metrów taśm ciernych tygodniowo.

Od tego czasu znaczna część produktów z asortymentu Textar opracowywana jest we współpracy z koncernami motoryzacyjnymi i trafia na fabryczny montaż. W klocki hamulcowe Textar oryginalnie wyposażane są m.in. samochody Porsche, Audi, Opel, Mercedes, a także nowoczesne pojazdy elektryczne, takie jak BMW i8 i i3, Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5 i Buzz, Tesla model S i X.

Doświadczenie zdobyte w sportach motorowych

Od początku istnienia marka Textar mocno angażowała się w sport motorowy. Była obecna również w najbardziej prestiżowej Formule 1. Materiały cierne Textar montowano w słynnym bolidzie Mercedesa zwanym Srebrną Strzałą, którym Stirling Moss m.in. zwyciężył w 1955 roku w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, samochody, które zajęły kolejne trzy lokaty w tym wyścigu, również korzystały z części Textar!

 

 

 
Designed by vonfio.de