![](/images/stories/MITSUB.OUTL/mitsubishi1.jpg)
40 LAT W EUROPIE
MITSUBISHI w roku 2017 będzie obchodziło stulecie produkcji samochodów. A to tylko jedna z wielu działalności koncernu. Jako holding jest to jedna z największych firm na świecie. Dział sprzedaży aut w Polsce ma już 18 lat i w swej ofercie perełkę Mitsubishi Lancer Evo, legendę rajdowych tras.
ZOBACZ RÓWNIEŻ; MITSUBISHI NA PIKES PEAK
W Warszawie odbyła się uroczystość podsumowująca czterdziestolecie zaangażowania w Europie i przedstawiono także plany na przyszłość, a jawią się one zgoła jedwabiście. Obecnie firma jest obecna na 160 rynkach świata. To nie przeszkadza w dalszym rozwoju. Jest otwarta na korzystną współpracę, obecnie z firmami PSA, NISSAN, RENAULT.
Do 2016 roku Mitsubishi chce sprzedać ponad 1 160 000 aut na świecie. Małe samochody będzie budować wspólnie z Nissanem.
![](/images/stories/MITSUB.OUTL/mitsubishi2.jpg)
Dalszy rozwój – Nowy Etap 2016 – 5 światowych premier w Genewie i Tokio
Aby utrzymać tak dobre rezultaty i wprowadzić firmę w kolejną fazę rozwoju w stworzono nowy plan biznesowy o nazwie Nowy Etap 2016. Ogłoszona w październiku 2013 roku strategia zakłada koncentrację na kluczowych dla firmy modelach typu SUV, crossover i pickup a także wprowadzenie rynek gamy nowych produktów z tych segmentów do końca roku fiskalnego 2016. Zapowiedzią tych modeli są samochody koncepcyjne, zaprezentowane podczas tegorocznego salonu w Genewie i odbywającej się właśnie wystawy Tokyo Motor Show. To właśnie tam zadebiutowały supernowoczesne i technicznie zaawansowane modele:
![](/images/stories/MITSUB.OUTL/mitsubishi3.jpg)
-
Mitsubishi Concept GR-HEV – sportowo-użytkowy pickup z napędem na wszystkie koła i hybrydowym, elektrycznym układem napędowym HEV, zapowiadający nowe Mitsubishi L200. To pierwszy na świecie pickup z hybrydowym systemem napędu, wykorzystującym silnik Diesla. Poza pionierskim wykorzystaniem w pickupie o ładowności 1 tony napędu hybrydowego połączenie silnika elektrycznego z jednostką Diesla zapewnia szybką reakcję silnika elektrycznego i poprawia przyspieszenie oraz maksymalny moment obrotowy jednostki Diesla. Takie połączenie zapewnia także dostęp do energii elektrycznej na żądanie, dzięki gniazdu AC (100V~240V), które może zastąpić generator prądu lub na przykład pozwolić na korzystanie ze 100V wyciągarki oraz pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na krótkich dystansach.
-
stworzony z myślą o następnej generacji modelu Pajero Mitsubishi Concept GC-PHEV to duży SUV ze stałym napędem na cztery koła 4WD, z hybrydowym systemem plug-in EV (PHEV), doładowanym, trzylitrowym silnikiem spalinowym V6 MIVEC z ośmiobiegową przekładnią automatyczną i silnikiem elektrycznym wysokiej mocy zasilanym z akumulatorów elektrycznych dużej pojemności. Concept GC-PHEV został wyposażony w szereg nowych rozwiązań, łącznie z nowatorskim systemem interfejsu rozszerzonej rzeczywistości szyby przedniej. Po raz pierwszy w pojazdach MMC w Concept GC-PHEV zastosowano dużych rozmiarów ekran dotykowy przypominający tak zwany stół taktyczny - dużych rozmiarów ekran pozwalający pasażerom na zbieranie informacji i tworzenie własnych map lub planów podróży, a także na dzielenie się najróżniejszymi informacjami z innymi pasażerami. MITSUBISHI Concept GC-PHEV jest wyposażony w zaawansowaną technologię "Connected Car" wykorzystującą systemy informatyczne nowej generacji. Podłączony do sieci informacji o pojeździe, system "Connected Car" dostarcza dane o aktualnym stanie samochodu i łącząc je z danymi o ruchu drogowym w najbliższej okolicy, o światłach na skrzyżowaniach i z innymi dostępnymi danymi podpowiada kierowcy, jak prowadzić samochód w najbardziej bezpieczny i ekonomiczny sposób. W skład systemu wchodzą również podsystemy wczesnego wykrywania awarii i uszkodzeń, które informują kierowcę o konieczności dokonania naprawy lub przeglądu, a także funkcja raportowania przewidywanych obrażeń doznanych w wypadku drogowym, która może nawiązać łączność z japońskim systemem Help Net, służbami ratowniczymi i służbami technicznymi. „Connected car” łączy też kilka nowych, opisanych wyżej interfejsów, takich, jak przednia szyba AR oraz stół taktyczny znajdujący się w centralnej części pojazdu pomiędzy siedzeniami.
-
zapowiadający następny model ASX Mitsubishi Concept XR-PHEV to kompaktowy SUV, zaprojektowany z myślą o Mitsubishi ASX następnej generacji, oferujący niespotykaną wcześniej przyjemność z jazdy za sprawą układu PHEV z umieszczonym z przodu benzynowym silnikiem MIVEC o pojemności 1,1 litra z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz bardzo wydajnym silnikiem elektrycznym i akumulatorem o wysokim napięciu. Nad bezpieczeństwem czuwa opracowany przez MMC system bezpieczeństwa czynnego e-Assist, który pomaga kierowcy w unikaniu wypadków i kolizji, służąc także dostępnymi w samochodzie zaawansowanymi rozwiązaniami z pakietu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Samochód wykorzystuje technologie łączności „Connected Car”. Concept XR-PHEV jest wyposażony w gniazdo 100V prądu zmiennego (standardowe napięcie w Japonii), co umożliwia mu zasilanie zewnętrznych odbiorników elektrycznych o mocy nawet do 1500W. System może dostarczyć wystarczająco dużo energii do zasilania urządzeń domowych przez cały dzień z użyciem jedynie akumulatora trakcyjnego i może zasilać urządzenia domowe maksymalnie przez 10 dni, gdy silnik spalinowy jest używany do ładowania akumulatora. Concept XR-PHEV wykorzystuje panele słoneczne zamontowane w dachu, które służą do ładowania akumulatora osprzętu, samochód posiada także spojler na tylnej krawędzi dachu, którego położenie może być dostosowywane do różnych warunków jazdy.
-
Mitsubishi Concept AR – minivan nowej generacji łączący zwrotność SUV-a z przestronnością minivana, który wykorzystuje lekki system hybrydowy wspomagający niewielki, turbodoładowany silnik spalinowy MIVEC o pojemności 1,1 litra z wtryskiem bezpośrednim. Zastosowanie funkcji wykorzystujących zaawansowane technologie informatyczne i wprowadzenie unikatowych sposobów rozmieszczenia foteli dla 6 osób pozwala wszystkim użytkownikom razem lub osobno cieszyć się atmosferą wnętrza. Concept AR został wyposażony w opracowany przez MMC system bezpieczeństwa czynnego e-Assist oraz system pokładowych układów informacyjno-komunikacyjnych. Współpraca tych systemów pozwala przewidywać i ostrzegać kierowcę o potencjalnych niebezpieczeństwach i szybko oraz precyzyjnie uruchamiać funkcje systemów bezpieczeństwa czynnego.
-
debiutujący w Genewie Mitsubishi Concept CA-MiEV - podmiejski samochód elektryczny o zasięgu 300 km jest wizytówką nowych technologii, które firma MMC planuje wprowadzić w swoich modelach w najbliższej i nieco odleglejszej przyszłości. Koncepcyjne Mitsubishi Concept CA-MiEV wykorzystuje elektryczne układy napędowe nowej generacji oraz niezwykle pojemne akumulatory i wyróżnia się niską masą własną oraz znakomitymi właściwościami aerodynamicznymi. Kolejne innowacyjne rozwiązania to system bezprzewodowego ładowania wykorzystujący technologię rezonansu magnetycznego i liczne funkcje aktywowane przy pomocy smartfona.
![](/images/stories/MITSUB.OUTL/mitsubishi5.png)
Obrana strategia nie pomija także samochodów małych. Plany zakładają dalszy rozwój Projektu Global Small, ale także konstrukcję i sprzedaż nowego, ogólnoświatowego minisamochodu, który będzie stworzony przez NMKV – spółkę joint venture firm Mitsubishi Motors i Nissan. W ramach współpracy z koncernem Renault-Nissan powstaną także modele typu sedan z segmentu C i D.
![](/images/stories/MITSUB.OUTL/mitsubishi6.png)
Ważną częścią nowego planu biznesowego na najbliższe 3 lata są zwiększone inwestycje w badania i rozwój – wzrosną one o 30% i wyniosą 80 miliardów jenów, czyli 590 milionów euro lub 2,5 miliarda złotych rocznie. Inwestycje kapitałowe, które zasilą bazę produkcyjną powiększą się aż o 50% i wyniosą 100 milardów jenów – to 730 milionów euro lub 3 miliardy złotych rocznie.
Te wydatki pozwolą na realizację w ciągu najbliższych 3 lat pięciu kluczowych projektów: opracowania następnych generacji technologii PHEV i EV, nowej generacji małego, turbodoładowanego silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem i systemu napędu na 4 koła Super-All Wheel Control oraz technologii „e-Assist” oraz „connected car”. Warto przypomnieć, że do roku 2020 aż 20% samochodów produkowanych przez Mitsubishi Motors będzie napędzanych silnikami elektrycznymi lub hybrydowym systemem PHEV.
W ramach realizacji planu zaplanowano dalsze zwiększenie efektywności produkcyjnej z 83% w 2013 roku do ponad 95% w 2016 toku i redukcję kosztów, zmniejszenie liczby modeli przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży każdego z nich a także produkcję globalnych samochodów na wszystkie rynki świata.
Ważnym elementem planu jest także dalsza poprawa jakości samochodów Mitsubishi, których znakiem rozpoznawczym jest niezawodność i najwyższa staranność wykonania.
![](/images/stories/MITSUB.OUTL/mitsubishi7.png)
Nowy plan w kontekście europejskim
Zgodnie z założeniami nowej strategii, Europa jako rynek najbardziej wymagających klientów i najostrzejszej konkurencji, będzie grała ważną rolę rynku odniesienia, który kreuje trendy i wprowadza najostrzejsze normy i standardy. To właśnie dlatego MMC wybrało Europę, jako najważniejszy i największy rynek zbytu elektrycznych samochodów hybrydowych z doładowaniem zewnętrznym – PHEV. Sprzyjające otoczenie ekonomiczne, w tym osłabiony jen a także nowa ofensywa produktowa pozwolą na powrót do wolumenu sprzedaży około 150 000 samochodów rocznie (wyłączając Rosję, Ukrainę i Kazachstan). Już w 2013 roku Stary Kontynent powróci do rentowności.
![](/images/stories/MITSUB.OUTL/mitsubishi8.png)
„Nowa gama samochodów Mitsubishi to propozycja spoza głównego nurtu, auta bardziej aspiracyjne, sportowe oraz zaawansowane technicznie. Stawiamy na prawdziwą specjalność Mitsubishi - wysokiej jakości crossovery, SUV-y i pickup-y, czego dowodem były 3 tokijskie premiery. Nie zapominamy też o nabywcach małych, oszczędnych samochodów. W ciągu najbliższych 3 lat w salonach Mitsubishi zadebiutuje gama zupełnie nowych modeli.” – podsumował Daniel Nacass.
Polska – podsumowanie ostatnich lat i rok 2013
Pomimo wielu niekorzystnych globalnych czynników ekonomicznych w ostatnich latach sprzedaż samochodów Mitsubishi w Polsce gwałtownie rosła od 2006 do 2010 roku, kiedy to w naszym kraju sprzedano blisko 10
Zdjęcia; Mitsubishi
ZOBACZ RÓWNIEŻ;
MITSUBISHI OUTLANDER - PREMIERA
MITSUBISHI L200 NAD BAŁTYKIEM |