Home NOWOŚCI VOLVO - STANDARD BEZPIECZEŃSTWA
VOLVO - STANDARD BEZPIECZEŃSTWA Email
Wpisany przez Administrator   
sobota, 02 sierpnia 2014 18:34

 

Nowe VOLVO XC90 – najwyższy poziom bezpieczeństwa

 

To już utarta tradycja, że każdy kolejny model Volvo wyznacza nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa. W nowym XC90 po raz pierwszy zostaną zastosowane dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi i system zapobiegający kolizjom czołowym. Tego typu udogodnień będzie znacznie więcej – wiele z nich jako wyposażenie standardowe.


Aktywacja systemów bezpieczeństwa przed opuszczeniem drogi

 


Nowe Volvo XC90 będzie pierwszym samochodem seryjnym, w którym zostanie zastosowany system minimalizujący konsekwencje, jeśli pojazd wypadnie z drogi. A te najczęściej są bardzo poważne. W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Szwecji ginie w ten sposób jedna trzecia osób tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku umiera 600 osób, co stanowi 18% wszystkich śmiertelnych wypadków.

W modelu XC90 zastosowano funkcję stałego monitorowania pozycji auta. W chwili wykrycia, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania auta. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Specjalnie opracowana konstrukcja ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu, np. w twarde podłoże. To rozwiązanie ma także na celu ochronę kręgosłupa podczas najpoważniejszych wypadków.

Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego opuszczenia drogi, nowe XC90 będzie wyposażone w system Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.

 

Zapobieganie zderzeniom czołowym


W nowym XC90 znajdzie się też pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często dochodzi w miastach, ale także na jednopasmowych szosach, których w Polsce jest bardzo dużo. System nie zawsze będzie w stanie całkowicie zapobiec zderzeniu. Może jednak istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje takiej kolizji.

 

 

Stal borowa i roll-over


Podczas wprowadzania pierwszej generacji VOLVO XC90 zorganizowano specjalny pokaz prasowy z symulacją wielokrotnego koziołkowania pojazdu (tzw. roll-over crash test). Kilkanaście lat temu tego rodzaju wypadki dla pasażerów SUV-ów oznaczały najczęściej tragiczne konsekwencje, ponieważ w samochodach załamywał się dach. Testowy egzemplarz XC90 doskonale poradził sobie z tym trudnym sprawdzianem m.in. dzięki zastosowaniu w jego konstrukcji stali borowej. W najnowszym XC90 jest jej aż pięciokrotnie więcej niż w jego poprzedniku. Stanowi ona około 40% masy karoserii.

Aby zapobiec tego typu wypadkom, w nowym XC90 standardowo będzie montowany system Roll  Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu, system reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji – chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła. Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą się samoczynnie.

 

 

 
Designed by vonfio.de