Home SPORT Off road DAKAR 2025 NADCIĄGA
DAKAR 2025 NADCIĄGA Email
Wpisany przez Administrator   
niedziela, 19 maja 2024 13:08

 

 

 

DAKAR 2025


KIERUNEK SHUBAYTAH!

Najważniejsze fakty:

Dakar 2025 zaczyna nabierać kształtu: szósta edycja rajdu w Arabii Saudyjskiej odbędzie się w dniach 3 – 17 stycznia na trasie z miasta Bisha do Shubaytah.

David Castera przedstawił zarys 47. edycji siedmiuset gościom przybyłym na tor off-roadowy Les Comes w okolicach Barcelony. W kolejnych tygodniach Dakar Tour odwiedzi RPA, Włochy, Argentynę, Meksyk, Czechy i Holandię.

Nadchodząca edycja znów będzie rajdem dla najtwardszych. W programie ponownie znajdzie się etap 48h Chrono, klasyczny etap maratoński oraz 3-dniowa przygoda na pustyni Empty Quarter, gdzie rajd się zakończy.

Organizatorzy przygotowali oddzielne trasy dla poszczególnych kategorii na co najmniej pięciu odcinkach specjalnych, a także kilka odcinków w formie pętli.

 

ZNAJDŹ NAS TEŻ NA  FACEBOOK oraz  YOUTUBE

 

 

PRZECZYTAJ TAKŻE;  DAKAR 2024


 

CENTRUM WYDARZEŃ NA BIWAKU W BISHY


Park przedstartowy, gromadzący wszystkich uczestników przed wyruszeniem na trasę, jest sam w sobie wydarzeniem. Ostatnie godziny przed startem zawodnicy poświęcają na przeglądy i testy, a także odbiór administracyjny i techniczny. Już po raz trzeci biwak przedstartowy zlokalizowany jest z dala od ośrodków miejskich. Organizatorzy poświęcają dużo uwagi, by zapewnić odpowiedni wygląd i atmosferę biwaku w Bishy. Uczestnicy przebywają tam przez pierwszych kilka dni, a metę prologu zlokalizowano w samym sercu obozu. Po raz pierwszy meta odcinka będzie znajdowała się tuż przy rampie startowej.

 

 

 


ZMIANA SCENERII ETAPU 48H CHRONO


Koncepcja etapu podzielonego na dwa dni, podczas którego zawodnicy nocują na jednym z rozsianych po pustyni biwaków, spotkała się z dużym uznaniem zawodników i kibiców. Dodało to dramaturgii rywalizacji i wprowadziło element zamierzonej niepewności w śledzeniu rywalizacji. W edycji 2025 ta koncepcja powraca w ulepszonej formie. Etap będzie miał aż 950 km (w 2024 było to 540 km), a teren będzie bardziej zróżnicowany, z szybkimi i technicznymi odcinkami na przemian. Motocykliści i załogi samochodowe zmierzą się z nim w pierwszym tygodniu rajdu. Będzie to okazja do zdobycia przewagi nad rywalami, i to nie tylko na wydmach.

ODDZIELNE TRASY: NA ROZSTAJACH DRÓG


Co najmniej pięć etapów Dakaru 2025 będzie miało różne trasy dla różnych grup pojazdów. Ma to na celu zmniejszenie liczby sytuacji, gdy samochody muszą wyprzedzać motocykle. Oprócz poprawy bezpieczeństwa sprawi to, że załogi samochodów będą same na trasie i będą musiały się wykazać umiejętnościami nawigacyjnymi, zamiast korzystać ze śladów motocyklistów. Odcinki specjalne będą startować tuż po wschodzie słońca, co ma zapewnić zawodnikom FIA pokonanie całego etapu przy świetle dziennym, ograniczając późne powroty na biwak. Co więcej, załogi ciężarówek także będą miały jeden odcinek wyłącznie dla siebie. Odbędzie się on podczas jednego z trzech dni rajdu na terenie pustyni Empty Quarter.

ETAP MARATOŃSKI: ZADBAJ O MASZYNĘ!


Dwukrotnie podczas rajdu zawodnicy pozostawieni będą sami sobie. Oprócz etapu 48h Chrono, zaplanowano tradycyjny etap maratoński, z biwakiem niedostępnym dla ekip serwisowych. Zachowanie pojazdów w dobrej kondycji na dystansie ponad 800 km będzie wyzwaniem zarówno dla czołowych zawodników, jak i amatorów, którzy będą chcieli uzyskać upragniony medal za ukończenie Dakaru.

 

 

 


EMPTY QUARTER: KONIEC TRASY W SHUBAYTAH


Dakarowa stawka odwiedziła już Shubaytah w 2020 roku. Ten przedsionek rozległej pustyni Empty Quarter powrócił w dwóch ostatnich edycjach jako baza dla jeszcze śmielszej eksploracji oceanu wydm. Tym razem Shubaytah wyznaczy koniec przygody, jak latarnia morska prowadząca zawodników do mety po trzydniowej walce wśród wydm i wyschniętych jezior, w tym na ponad 400-kilometrowym oesie. Na koniec ci, którym uda się dotrzeć do mety znajdą się w centrum uwagi sportowego świata pośród bezkresnej przestrzeni piasku. To będzie niesamowite widowisko!

DAKAR CLASSIC: DRUGIE MILENIUM


Czas płynie bardzo szybko. Dopiero co zadebiutował Dakar Classic, a już wkracza na scenę nowa generacja klasycznych pojazdów, cztery lata po pierwszej edycji rajdu na regularność. Od teraz w rajdzie będą mogły dopuszczone także samochody i ciężarówki, który startowały w Dakarze w latach 2000 – 2005 (do tej pory datą graniczną był rok 1999). Wśród debiutantów w 2025 roku może znaleźć się na przykład Mitsubishi Pajero, którym Stéphane Peterhansel odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w kategorii samochodów w 2004, czy też Bowler, którym w 2005 po raz pierwszy wystartowali Guerlain Chicherit i Mathieu Baumel.

MISSION 1000: AKT 2


Pierwsza edycja Mission 1000 stała się polem do testów dla około dziesięciu pojazdów. Miało to na celu sprawdzenie najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie alternatywnych technologii w warunkach Dakaru. Pojazdy każdego dnia pokonywały dystans odpowiedni do ich potencjału. To pustynne laboratorium powróci w edycji 2025 z większą liczbą projektów, które mają tworzyć przyszłość rajdów terenowych.


DAKAR 2025 W SKRÓCIE:


- odbiory administracyjne i badania kontrolne – 1-2 stycznia, Bisha

- prolog – 3 stycznia, Bisha

- meta i podium – 17 stycznia, Shubaytah

- 12 etapów

- 14 dni rajdu

- etap 48h Chrono

- etap maratoński

- pięć odcinków na osobnych trasach dla motocykli i samochodów

- wydmy Empty Quarter

- jeden odcinek ze startu wspólnego.

 


Więcej informacji: www.dakar.com

 

 
Designed by vonfio.de