Home Wyprawy/Expeditions Dacia Duster ICE w Trophee Andros
Dacia Duster ICE w Trophee Andros PDF Drukuj Email
wtorek, 07 grudnia 2010 12:19


  

Już drugi rok z rzędu samochód wyścigowy Dacia Duster Ice z Alainem Prostem za kierownicą zaprezentuje się na zaśnieżonych torach mistrzostw Trophee Andros

Alain Prost i Dacia kontynuują w ten sposób współpracę z pierwszego obiecującego sezonu, zwieńczonego trzema zwycięstwami i drugim miejscem w klasyfikacji generalnej.

 

W tym sezonie do Dacii Duster Ice wprowadzono szereg zmian technicznych: silnik pracujący w bardziej różnorodnych warunkach, nowe amortyzatory i udoskonalony system 4WS (czterech kół skrętnych). Dzięki tym zmianom na pierwszych jazdach testowych przed rozpoczęciem sezonu Dacia Duster Ice wykazała osiągi lepsze niż w ubiegłym roku.




 

 

Praca nad Dusterem Ice przyniosła efekty i mamy pewność, że jesteśmy w pełni przygotowani do rozpoczynającego się sezonu. Ale konkurencja jest jeszcze silniejsza niż w ubiegłym roku, więc aby powalczyć o tytuł w mistrzostwach, trzeba będzie połączyć dobre osiągi ze stałym wysokim poziomem wyników. Moim celem jest zwycięstwo
w mistrzostwach Trophee Andros za kierownicą Dacii
– powiedział Alain Prost.

 

Trophee Andros to zawody o charakterze nietypowym w sportach samochodowych: obowiązują w nich ścisłe przepisy ograniczające możliwości stosowania skomplikowanych i kosztownych rozwiązań technologicznych.

  Liczy się przede wszystkim niezawodność samochodów i umiejętności kierowców. Dacia jest     marką, która lubi burzyć utarte schematy poprzez oferowanie nowych rozwiązań motoryzacyjnych, takich jak wytrzymały, niezawodny samochód dostępny cenowo dla wszystkich.

 

Duster, terenowy model Dacii obecny w salonach w Europie od wiosny 2010 roku, odniósł duży sukces we wszystkich krajach, w których jest sprzedawany — wg szacunków na koniec września 2010 roku sprzedano już ponad 30 tys. samochodów. W październiku Dacia Duster znalazła się na trzecim miejscu w segmencie samochodów terenowych we Francji.

 

 

DACIA NA MISTRZOSTWACH TROPHEE ANDROS

Dacia będzie podbijać lodowe tory mistrzostw Trophee Andros już drugi rok z rzędu. Tory Trophee Andros wystawiają na ciężką próbę niezawodność samochodów. Dacia będzie mogła podczas tych wyścigów po raz kolejny udowodnić, że w jej geny wpisana jest wytrzymałość. Przepisy dotyczące uczestnictwa w zawodach ograniczają stosowanie zbyt skomplikowanych i kosztownych rozwiązań technologicznych. Regulamin ściśle określa np. wymiary nadwozia, parametry skrzyni biegów i opon. Konieczne jest więc poszukiwanie prostych i pomysłowych rozwiązań, zgodnych z profilem marki Dacia i pozwalających odróżnić się od konkurencji.

 

Mistrzostwa Trophee Andros są uznawane za jedną z najtrudniejszych dyscyplin w sportach samochodowych. Prowadzenie samochodu na torach lodowych, których stan ulega szybkim zmianom
w zależności od pogody, wymaga niezmiernej precyzji, sprawności, dyscypliny i pomysłowości – są to warunki na miarę Alaina Prosta.

 

DACIA DUSTER ICE PRZYGOTOWANA PRZEZ RENAULT SPORT TECHNOLOGIES

Samochody uczestniczące w Trophee Andros są projektowane specjalnie pod kątem tych zawodów.
W samochodzie wyczynowym Dacia Duster Ice wykorzystano całe doświadczenie i wiedzę Renault Sport Technologies w dziedzinie sportów samochodowych.

Pod karoserią z włókna szklanego Dacia Duster Ice kryje podwozie o konstrukcji rurowej z silnikiem V6 3 l 24V o mocy 350 KM, wyprodukowanym przez Alians Renault-Nissan. Silnik został specjalnie opracowany tak, aby uzyskiwać maksymalne osiągi, pomimo tego, że zawody rozgrywają się na znacznej wysokości nad poziomem morza. Pomiary na stanowisku do badań dynamicznych pokazują, że
wprowadzone w sezonie 2010–2011 w silnku V6 zmiany spowodowały m.in. wzrost momentu obrotowego przy niskich obrotach (+20 Nm, 3000 obr./min).
Sekwencyjna, 6-biegowa skrzynia współpracująca
z silnikiem zapewnia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń, nawet w pełnym poślizgu samochodu
w zakręcie.

Na nowy sezon przygotowano nowe amortyzatory, wykorzystując wyposażenie badawcze Renault Sport Technologies, używane także przy konstruowaniu samochodów serii R.S.

 

Samochód wyścigowy Dacia Duster Ice jest wyposażony w dyferencjały z ograniczonym poślizgiem, niezbędne do jazdy w ekstremalnych warunkach. Rozwiązanie to, w które są wyposażone również inne modele wyścigowe i seryjne projektowane przez Renault Sport Technologies, umożliwia zachowanie panowania nad pojazdem, niezależnie od warunków przyczepności, stylu jazdy lub rodzaju zakrętu.

Dacia Duster Ice jest również wyposażona w system czterech kół skrętnych, dzięki czemu można
w pełni panować nad torem jazdy.
Jest to układ mechaniczny, uruchamiany drążkiem połączonym
z przednim układem kierowniczym, którego regulacja jest dopasowywana do konfiguracji toru.
Aby poprawić komfort jazdy kierowcy w nowym sezonie, inżynierowie Renault Sport Technologies
i Tork Engineering przebudowali system wspomagania układu kierowniczego. Zamieniono wspomaganie elektryczno-hydrauliczne na hydrauliczne i dodatkowo ulepszono jego funkcjonowanie. Poprawiono również zachowanie układu kierowniczego, aby polepszyć funkcjonowanie tylnych kół w poszczególnych fazach skrętu.

 

TROPHEE ANDROS

Mistrzostwa Trophee Andros utworzono w 1990 roku. Te zawody na lodzie łączą rywalizację w zakresie szybkości z malowniczym widowiskiem. Zgodnie z regulaminem technicznym poszycie samochodu wyścigowego musi być zgodne z wyposażeniem samochodu już będącego w sprzedaży lub który ma być niebawem wprowadzony na rynek. Parametry większości elementów samochodu wyczynowego określa regulamin: podwozie o konstrukcji rurowej, napęd na 4 koła z systemem 4WS, silnik V6 3 l o mocy około 340 KM, 6-przełożeniowa skrzynia biegów i opony Continental Ice Racing Contact 3.

 

Zawody:

Zawody Trophee Andros polegają na dwudniowych wyścigach. Pierwszego dnia odbywają się jazdy próbne z pomiarem czasu (bez punktów), a następnie dwie serie jazd kwalifikacyjnych. Samochody (cztery samochody na wyścig) wykonują 4 okrążenia z mierzonym czasem okrążeń. O zwycięzcy tej serii okrążeń decyduje łączny czas wszystkich czterech okrążeń. W klasyfikacji uwzględnia się jedynie lepszą z tych serii. Wyniki uzyskane podczas tych serii okrążeń decydują o miejscu w klasyfikacji, które daje
80% punktów. W oparciu o klasyfikację określa się listę startową finału.
Na drugi dzień odbywa się finał, polegający na wyścigach w peletonie dziesięciu samochodów wykonujących dziesięć okrążeń
i zapewniający 20% punktów.

 

Kalendarz 2010–2011:

Wyścigi w Val Thorens                          4-5 grudnia 2010 roku

Wyścigi w Andorze                                               10-11 grudnia 2010 roku

Wyścigi w L’Alpe d’Huez                     17-18 grudnia 2010 roku

Wyścigi w Isola 2000                            7-8 stycznia 2011 roku

Wyścig Lans en Vercors                        14-15 stycznia 2011 roku

Wyścigi w Saint Dié des Vosges            23 stycznia 2011 roku

Finał w Clermont/Superbesse                                29 stycznia 2011 roku

Superfinał na Stade de France                5 marca 2011 roku

 

 

Opracowanie: Maciej Szanter na podstawie materiałów prasowych Renault

 

 

 
Designed by vonfio.de