Home Wyścigi/Race PRZED 24h LE MANS
PRZED 24h LE MANS Email
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski   
piątek, 31 maja 2024 14:21

 

 

LMP2 - LMP3: krótki przewodnik dla kibiców

 


Winning is our daily bread – wygrywanie to nasz chleb codzienny – głosi na swojej stronie internetowej zespół Inter Europol Competition i nie jest to czcza przechwałka, a hasło nawiązuje oczywiście do biznesu głównego sponsora zespołu czyli piekarni pod nazwą Inter Europol. Do historii wyścigów przeszło sensacyjne zwycięstwo polskiego zespołu w ubiegłorocznym wyścigu 24h Le Mans, a wysokie aspiracje podkreśliła niedawna wygrana w European Le Mans Series. Baza zespołu w podwarszawskim Małopolu jest domem dla 8 samochodów kategorii LMP2 i LMP3, a kibice często pytają, jakie są między nimi różnice.

 


POLUB NAS TEŻ NA     FACEBOOK oraz YOUTUBE

 

PRZECZYTAJ TEŻ; HISTORIA WYŚCIGU 24h LE MANS _

 

 

 

Aby łatwiej było kibicom śledzić walkę na torach, a także zrozumieć różnice pomiędzy klasami, spróbowaliśmy z pomocą szefa zespołu Kuby Śmiechowskiego, a także koordynatora Alka Jeżewskiego opisać podstawowe różnice.

 

 

 


Przede wszystkim trzeba podkreślić, że są to zupełnie inne konstrukcje, zaprojektowane z myślą o ściganiu na innym poziomie. LMP2 to druga od góry kategoria w hierarchii wyścigów Endurance, (powyżej plasuje się tylko „kosmiczny” Hypercar), LMP3 – nieco niższa, dla kierowców z mniejszym doświadczeniem. To w zasadzie „entry level” do ścigania w kategorii prototypów, chociaż od jakiegoś czasu istnieje także LMP4. Wprawdzie dżentelmeni nie mówią o pieniądzach, ale wypada dodać, że prototyp LMP2 jest znacznie droższy w zakupie, a także w utrzymaniu niż LMP3.

Obydwa prototypy różnią się nieco budową nadwozia czyli chassis. LMP2 korzysta z konstrukcji monokoku z włókien węglowych podobnie jak w samochodach jednomiejscowych typu formuła, a w LMP3 karbonowy monokok jest w górnej części wzmocniony dodatkowo krótkimi rurami chromo-molibdenowymi.

W posiadaniu zespołu Inter Europol Competition są obecnie trzy egzemplarze prototypu Oreca 07 klasy LMP2. Są one wyposażone w identyczne silniki Gibson o oznaczeniu fabrycznym GK-428. Są to jednostki z układem cylindrów V8 o pojemności skokowej 4 200 ccm i mocy 590 KM. Minimalna masa wynosi 930 kg, pojemność zbiornika paliwa 75 litrów, a szybkość maksymalna to 345 km/h. Pojazdy te używane były do ubiegłego roku włącznie w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (FIA WEC – World Endurance Championship). Obecnie ścigają się w serii IMSA, a także w European Le Mans Series.

Zespół Inter Europol Competition dysponuje także pięcioma egzemplarzami klasy LMP3. Te prototypy napędzane są standardowymi silnikami Nissan VK56. To także jednostki V8, jednak o większej pojemności – 5,6 l, ale ich moc jest niższa i wynosi 460 KM. Minimalna masa to 955 kg, a pojemność zbiornika paliwa wynosi 100 litrów. Szybkość maksymalna to 290 km/h. Tymi pojazdami zespół z Małopola ściga się obecnie w European Le Mans Series oraz w Michelin Le Mans Cup. Mówiąc o osiągach obydwu kategorii należy zawsze mieć na uwadze, że wartości mocy i momentu mogą różnić się z sezonu na sezon, ponieważ promotor wyrównuje osiągi pomiędzy poszczególnymi kategoriami.

A jak wyglądają różnice pomiędzy poszczególnymi kategoriami z punktu widzenia kierowcy? Opowie nam o tym kierowca i szef zespołu Kuba Śmiechowski.

- Różnica mocy i masy obydwu prototypów jest na papierze znacząca, dlatego może być pewnym zaskoczeniem gdy powiem, że różnice w przyspieszeniu nie są szokujące. Oczywiście LMP2 przyspiesza lepiej, ale LMP3 niewiele słabiej. Chyba najbardziej odczuwalna różnica pomiędzy obydwoma pojazdami to hamulce. Karbonowe tarcze prototypu wyższej kategorii naprawdę robią robotę. LMP2 dosłownie staje w miejscu po naciśnięciu pedału hamulca, LMP3 ze swoimi stalowymi tarczami zachowuje się pod tym względem w sposób nieco bardziej „cywilizowany”, żartobliwie mówiąc. Ogromną rolę odgrywa także docisk aerodynamiczny, który ma największy wpływ na szybkość wejścia w zakręt. Tu także rozbudowany pakiet aerodynamiczny prototypu Oreca jest niezwykle skuteczny i pozwala kierowcy na dużo więcej. Warto podkreślić, że docisk aerodynamiczny jest w obydwu klasach niewyobrażalny i daje fantastyczne odczucia kierowcy, ale ten w LMP2 jest znacząco większy, niż w LMP3. Także reakcja na naciśnięcie pedału przepustnicy czy na każdy ruch kierownicą jest odczuwalnie szybsza w wyższej klasie, a prototyp LMP2 jest bardziej stabilny i precyzyjny w prowadzeniu.

Aby uświadomić sobie, jakie są różnice w osiągach prototypów obydwu kategorii, różnica w czasie okrążenia średnio na przykład na 7-kilometrowym obwodzie toru w Spa-Francorchamps wynosi około 9 sekund, na sporo krótszym, liczącym 4,7 km obiekcie Portimao – około 7 sekund, przy czym już LMP3 to naprawdę piekielnie szybki samochód wyścigowy…

 

Jak odróżnić prototyp LMP2 od LMP3 podczas wyścigu na torze, szczególnie gdy tak jak w przypadku polskiego zespołu barwy są podobne? Zacznijmy od tła numerów startowych, które jest niebieskie w klasie LMP2 i fioletowe w LMP3. Także oznaczenia P2 i P3 w odpowiednich kolorach umieszczone na boku samochodu będą pomocne. Przednie światła LED mają zupełnie inny kształt. W prototypach Oreca LMP2 kierownica jest po lewej stronie, w maszynach Ligier LMP3 – po prawej. Inny jest kształt nosa obydwu prototypów. Powierzchnia środkowej części nosa samochodu przed przednią szybą jest lekko wypukła w LMP2, nieco wklęsła w LMP3. Także lusterka różnią się kształtem. Wprawne oko zauważy różnice w profilu obydwu nadwozi. Nietrudno będzie dostrzec je na załączonych zdjęciach prototypów obydwu kategorii, oczywiście w znanych doskonale żółto-zielonych barwach.

 

 
Designed by vonfio.de