Home NEWSy SHELLECO MARATHON 2012 - RELACJA
SHELLECO MARATHON 2012 - RELACJA Email
Wpisany przez Mirosław Wdzięczkowski   
poniedziałek, 21 maja 2012 21:25

 

Nowe rekordy ustanowione!


Właśnie zakończyła się europejska edycja wyścigu Shell Eco – Marathon 2012. Kilkudniowe zmagania przyniosły trzy nowe rekordy oraz dobre wyniki polskich zespołów.

 

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ;    SHELL ECO MARATHON 2012 - ZAPOWIEDŹ

 

– W sobotę zakończyła się 28. europejska edycja Shell Eco – Marathon. Ostatni dzień zawodów uwieczniło nagrodzenie zwycięzców z 10 europejskich krajów, w tym z Polski.

 

Wśród 227 zespołów zgłoszonych do udziału w zawodach, ostatecznie znalazło się osiem polskich drużyn. Studenci z Politechnik w Gdańsku, Lublinie, Katowicach oraz Warszawie skonstruowali 8 pojazdów z których 5 startowało w kategorii „Prototype” oraz 3 w kategorii „Urban Concept”.

 

Celem kategorii „Prototype” jest zbudowanie eksperymentalnego pojazdu spalającego dziesiętne części litra na sto kilometrów. W kategorii „Urban Concept” biorą natomiast udział pojazdy, w których minimalne spalanie łączy się z konstrukcją samochodu zbliżonego do normalnych, miejskich pojazdów.

 


 

Sukces goni sukces!

Każdy dzień zawodów niósł ze sobą ładunek pozytywnych emocji. Wyzwanie jakie stanowił tegoroczny tor, dodatkowo potęgowało napięcie. Finalnie pobite zostały trzy nowe rekordy: dwa w kategorii ’Urban Concept’, oraz jeden w kategorii ‘Prototype’. Polskie drużyny również mają się czym pochwalić!

Zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej, wystawiający pojazd Mushellka startował w kategorii prototypów napędzanych energią elektryczną. Podczas wyścigu drużyna pokonała dystans 425 km zużywając 1 KWh. Wynik ten, okazał się na tyle dobry, że pozwolił drużynie zająć 10 miejsce w klasyfikacji głównej.

Sukcesami szczyci się również Eco Zone 505. Debiutując w Shell Eco - marathon, osiągnął doskonały wynik, zajmując 3. miejsce w kategorii „Urban Concept” wśród pojazdów z silnikiem diesla. „W duchu wierzyliśmy, że mamy szanse na sukces – mówi Michał Sapielak z Eco Zone 505. - Niewiele zespołów wystawiało samochód z silnikiem wysokoprężnym. Wysoka nota w klasyfikacji pojazdów napędzanym dieslem, a przede wszystkim ukończenie zawodów, to dowód że nawet ze skromnym budżetem jesteśmy w stanie osiągnąć sukces”.

Rekordziści Polski, zespół Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów Politechniki Warszawskiej, zmagający się z problemami technicznymi przejechali 390 km na jednym litrze paliwa. Studenci przyznają, że liczyli na więcej chcąc pobić dotychczasowy rekord kraju, kiedy to Kropelka pokonała dystans 659km. Niewiele gorszy wynik - 320 km – osiągnął drugi warszawski zespół startujący z bolidem Hussar.

 

Lider kategorii ‘Prototypów’, francuski zespół Microjoule-La Joliverie zdeklasował rywali, pokonując na jednym litrze paliwa imponujące 2820 kilometrów. W klasyfikacji generalnej kategorii „Urban Concept”, najlepszy okazał się francuski zespół Electricar Solution. Ustanowił on nowy rekord przejeżdżając 262,6 km na kWh w klasie pojazdów zasilanych energią elektryczną.

 

Brak miejsca na podium w wyścigu głównym, wynagrodziło zespołowi SKAP uzyskanie nagrody Safety Award Prototype. Pojazd Kropelka został ogłoszony najbardziej bezpiecznym bolidem biorącym udział w Shell Eco – Marathon 2012. Nagroda, wręczana jest za uwzględnienie kwestii związanych z bezpieczeństwem w procesie projektowania pojazdu.

 


 

Nowy tor – nowe wyzwania


Tor uliczny w Rotterdamie stanowił dla zawodników nie zada wyzwanie. Wąska, kręta trasa w niczym nie przypominała szerokich, łagodnych zakrętów toru Eurospeedway Lausitz, gdzie rozgrywane były trzy poprzednie edycje Shell Eco – Marathon. „Prosta i szeroka trasa pozwala na bezpieczne wyprzedzanie wolniejszych konkurentów. Ułatwiała również utrzymanie właściwej prędkości. Tor w Rotterdamie zmuszał natomiast do hamowania przed zakrętami.

 

Tegoroczna edycja Shell Eco – Marathon po raz pierwszy została otwarta dla publiczności. Zawody oraz miasteczko naukowe odwiedziło blisko 40 tysięcy osób. Nowa była również formuła imprezy. Wyścig ulicami miasta, pozwolił przybliżyć warunki panujące na torze do tych, z jakimi kierowcy spotykają się na drodze.

 

Zawody pozostają wierne swoim celom, w tym najważniejszemu – inspirowaniu studentów do poszukiwaniu rozwiązań dla dzisiejszych wyzwań energetycznych.” – mówi Marek Gawroński, rzecznik prasowy Shell Polska. „Jesteśmy zadowoleni z przebiegu imprezy w Rotterdamie. Cieszy również to, że udało się zaangażować społeczeństwo. Shell Eco – Marathon to bowiem wspólne rozwiązywanie problemów współczesnego świata, innowacyjność, wiedza europejskiej młodzieży i wspaniała rywalizacja. To wszystko sprawia, że Shell Eco – Marathon jest najbardziej inspirującym z projektów jaki prowadzimy”.

 

Wyniki wszystkich drużyn znajdziecie Państwo pod adresem:

http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/results/2012/


PRZECZYTAJ TAKŻE;

SHELL ECO MARATHON 2011

ECO TEST AUTO ROKU

NOWE PALIWA SHELL

ECO CAR TAXI FORD

 

 
Designed by vonfio.de